Kombinationsbehandling krävs för att nå kolesterolmål

Fler patienter med hög risk för hjärt-kärlsjukdom har mycket god nytta av kombinationer av kolesterolsänkande läkemedel för att ytterligare minska risken för stroke och hjärtinfarkt. Det visar resultat från den så kallade Da Vinci-studien som nyligen presenterades på den årliga hjärtkongressen ESC (European Society of Cardiology). Kongressen genomfördes i år digitalt med drygt 116 000 deltagare från fler än 210 länder.

STOCKHOLM 7 sep 2020 - Höga nivåer av LDL-kolesterol i blodet är en känd riskfaktor för hjärt-kärlsjukdom där kolesterolsänkning med hjälp av läkemedel kan hjälpa till att minska risken för hjärt-kärlhändelse. Idag används statinersom förstahandsbehandling, men resultat från Da Vinci-studien visar att statiner ensamma - även om de används optimalt - inte hjälper patienterna att nå sina kolesterolmål.

- 80 procent av patienterna med mycket hög risk uppnår inte de rekommenderade målen för sitt kolesterol.Glädjande resultat från Da Vinci-studien visar dock att statiner i kombination medkolesterolsänkande läkemedelsåsom så ezetimib, bempedosyra och PCSK9-hämmare hjälper till att nå målnivåerna för LDL-kolesterol, säger Stefano Romeo, professor i molekylär och klinisk medicin, samt överläkare på Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg, tillika huvudprövare i Sverige för de 300 svenska patienter som ingick i studien.

Färre än 10 procent av patienterna i Europa med mycket hög risk för hjärt-kärlsjukdom får idag någon form av kombinationsbehandling.

-Da Vinci-studien ger oss övertygande bevis på att särskilt patienter med hög risk för hjärt-kärlsjukdom har nytta av lägre kolesterolnivåer. Börjar vi använda kombinationsbehandlingar kommer vi sannolikt att sepositiva effekter på folkhälsan på sikt, säger Stefan Romeo.I studien ingick 5 888 patienter från 18 länder i Europa, varav 300 patienter från Sverige.