Anders Walls Stiftelser finansierar Christian Lindbergs klarinettkonsert för Emil Jonason

Anders Walls Stiftelser finansierar beställningen av en klarinettkonsert tillägnad klarinettsolisten Emil Jonason. Kompositör är ingen mindre än det svenska dirigent-, solist- och tonsättarfenomenet Christian Lindberg.

Emil Jonason (f. 1983) är en av Sveriges mest lovande unga musiker. Han utsågs 2009 till Rising Star av Stockholms Konserthus, vilket ledde till soloframträdanden på erkända internationella scener. 2010 erhöll han Anders Walls Giresta-stipendium.

För en ung musiker som satsar på en internationell solistkarriär är det viktigt att kunna sticka ut i mängden av unga begåvningar. En möjlighet är att få ett solostycke skrivet direkt till sig själv. Eller kanske snarare en omöjlighet? Att få en symfoniorkester att lägga drygt hundratusen på ett beställningsverk och sedan lika mycket till i produktionskostnader är i det närmaste en utopi.

Emil Jonason har nu ett mycket värdefullt ess i rockärmen för sin fortsatta karriär.
– Jag har velat beställa ett verk av Christian i många år så detta är verkligen en dröm som går i uppfyllelse. Jag är obeskrivligt tacksam, inspirerad och taggad inför samarbetet, säger Emil.

Ander Walls Stiftelser har sedan starten 1981 delat ut drygt 40 Mkr till unga talanger inom bl.a. forskning, entreprenörskap och musik.
– Det unika med vår stiftelse är att vi fortsätter att hålla kontakten med och i möjligaste mån stötta våra stipendiater inom Wallumni, som stipendiatfamiljen kallas, säger Anders Wall. Att en musikens superstar som Christian Lindberg skriver en klarinettkonsert för vår briljante stipendiat Emil Jonason är en stor musikhändelse som det gläder mig att kunna medverka till. Jag önskar dem lycka till i skapandeprocessen och ser med spänning fram emot uruppförandet.

Arbetet med Christian Lindbergs klarinettkonsert, tillägnad Emil Jonason och beställd av Anders Wall har redan börjat. Videoklipp från Christians och Emils första arbetspass kan ses i videodagboken på Christians hemsida www.tarrodi.se/cl.

– Jag har länge följt Emils karriär och konstnärskap och är enormt imponerad, inte bara av hans virtuosa klarinettspel och musikalitet, utan kanske framförallt av hans begåvning, karisma och helt medfödda solistiska talang, säger Christian Lindberg. Det skall bli så spännande att gå in i detta underbara projekt tillsammans med honom. Samtidigt vill jag tillägga att det Anders Wall gör här är att bryta en trend i Sverige. Mig veterligen är han den första i Sverige att på detta sätt och i denna omfattning stödja ett av våra unga stjärnskott, hatten av för Anders Wall säger jag!

Konserten kommer att levereras våren 2013 och kan uruppföras från och med hösten samma år. I skrivande stund är exakt datum och orkester ej fastställd.

Per Sjöberg, Musik & Utveckling AB, tel. 0705-380366
Cari Hildebrand, Anders Walls Stiftelser, tel. 070-6057906