Unge entreprenören Axel Ahlström skapade sensationell omsättning i sitt UF-företag. (Foto: Anders Walls Stiftelse)

Anders Walls Ung Företagsamhet-stipendium till supertalang med affärssinne

Axel Ahlström (f. 2002) från Enköping har erhållit 2022 års Anders Wall-stipendium för Ung Företagsamhet på 125.000 kronor.

Genom organisationen Ung Företagsamhet får gymnasieelever möjlighet att under ett år prova på att driva företag, så kallade UF-företag, och sälja verkliga varor och tjänster. Under sista året på gymnasiet drev Axel UF-företaget LightBox. Affärsidén var volymförsäljning av elektriska USB-tändare till företag som profilprodukt eller julklapp. Det högt ställda målet var en omsättning på 200 000 kronor.

– Tack vare att vi snabbt bestämde oss för en produkt att satsa på lyckades vi under UF-perioden nå en dubbelt så hög omsättning. Och det trots att pandemirestriktionerna gjorde det svårare att besöka kunder, berättar han.

Långt innan dess inspirerades Axel av att läsa om framgångsrika entreprenörer och drömde om att en dag själv driva företag. Hans mål med UF-företagandet var att kunna blicka tillbaka på kursen med stolthet och för varje vecka växte han som entreprenör.

– UF-tiden var den roligaste under min studentperiod. Jag insåg att jag älskade känslan av att vara kreativ och förverkliga de idéer jag hade, säger han.

Med den goda vinsten i LightBox var det ett lysande tillfälle för Axel att efter studentexamen fortsätta sin resa som entreprenör. Han har alltid varit modeintresserad så den branschen lockade. Nu har Axel tillsammans med en av UF-kompanjonerna startat företaget och modemärket Temett med affärsidén att sälja kvalitativa modeprodukter till ett bra pris. Ledordet för företaget är kundupplevelse, förklarar Axel. Kunden ska få något mer än bara en produkt.

– Vi döper våra kollektioner efter fina platser i världen som vi sedan skriver artiklar om på hemsidan och i förpackningen får kunden material som inspirerar till att upptäcka mer om platsen, till exempel tips på bra musik eller lokala recept.

– Jag vill förändra modebranschen med Temett, fortsätter han. UF-året har lärt mig att förhållandet mellan tanke, teori och verklighet inte är enkelt, men finns det något enkelt som är kul? Det vi ångrar mest är ju oftast det vi ville men inte vågade prova.

Utöver engagemanget i sitt nya företag är Axel också en engagerad tennisspelare och även i tennisklubben får han utlopp för sitt driv. Uppdrag både som tränare och styrelseledamot ger erfarenhet och lärdomar som han har glädje av i företagandet.

Juryn som utser stiftelsens UF-stipendiat konstaterar att Axel är en supertalang med ”ett skarpt och sofistikerat affärssinne”. Han är strategisk, målmedveten och duktig på att se affärsmöjligheter och hitta försäljningsstrategier.

Stipendiet överlämnas vid en digital ceremoni som sänds på www.wallstiftelsen.se den 10 mars.

Kontaktpersoner:
Axel Ahlström, Temett, tel. 0707-584121
Cari Hildebrand, Anders Walls Stiftelse, tel. 070-6057906, press@wallstiftelsen.se