Modemedveten fäktare får Anders Wall-stipendium för praktik på Svenska Handelskammaren i Shanghai

Alexander de Freitas (f. 1987) från Ljungby har erhållit 2012 års Anders Wall-stipendium för ett års praktik på Svenska Handelskammaren i Shanghai. Stipendiet på 150.000 kronor delas ut vid en ceremoni i Stockholm den 9 mars.

När Alexander gick i gymnasiet läste han i en tidningsartikel att Kina om 20-30 år kommer att gå om USA som världens största ekonomi. Då bestämde han sig för att satsa på Kina. Han studerar f.n. ekonomi och kinesiska på Handelshögskolan i Göteborg.

I programmet ingick en tremånaders språkkurs i Shanghai. Därefter tog Alexander ett sabbatsår i Kina för att få arbetslivserfarenhet och lära sig mer mandarin. Han arbetade med försäljning och marknadsföring för ett småländskt industriföretag verksamt i Suzhou och för ett företag i Shanghai som hjälper europeiska företag att hitta kinesiska producenter.

Under tiden i Kina startade han tillsammans med tre klasskamrater ett företag för att exportera färgglada klockor till Sverige och sälja dem via e-handel.
– Det var en nyttig erfarenhet som gav insikter som är svåra att få genom teoretiska studier, konstaterar han.

Under året på Svenska Handelskammaren i Shanghai förväntar sig Alexander att knyta många värdefulla kontakter och få en inblick i hur det svensk-kinesiska handelsutbytet fungerar inom olika branscher.
– Stipendiet ger en fantastisk möjlighet att få fotfäste i Kina och innebär en rejäl skjuts i karriären, säger han.

Efter sin universitetsexamen vill han fortsätta att verka i Kina. En lockande tanke för den modeintresserade Alexander är att starta butiker med utländska märkeskläder, gärna svenska.
– Den kinesiska medelklassen är världens största och kineserna blir alltmer modemedvetna, säger han. Svenska företag har länge betraktat Kina som en billig produktionsplats men tack vare det snabbt växande välståndet bör vi snarare se Kina som en viktig konsumtionsmarknad med oerhörda möjligheter för svensk export.

Han tycker att vi i Sverige borde ägna Kina betydligt större uppmärksamhet och förbereda oss bättre för det världsekonomiska ”tronskiftet”, t.ex. genom att ge skolelever möjlighet att läsa kinesiska så tidigt som möjligt.

Alexander är också en duktig fäktare och utbildad tävlingsdomare.
– Tack vare en målmedveten satsning har Kina blivit en av världens främsta fäktningsnationer så jag räknar med att fortsätta odla min hobby i Shanghai, säger han.

Alexander de Freitas, tel. 076-5558135
Cari Hildebrand, Anders Walls stiftelser, tel. 070-6057906