Uruppförande av Christian Lindbergs klarinettkonsert, beställd av Anders Wall för Emil Jonason

Den 17 oktober uruppförs klarinettkonserten "Herr Grönstedts underliga drömmar" i Göteborgs konserthus. Konserten är komponerad av det svenska dirigent-, solist- och tonsättarfenomenet Christian Lindberg för klarinettisten Emil Jonason, en av Sveriges mest framstående unga musiker. Verket har beställts av Anders Walls stiftelser, som 2010 tilldelade Emil Jonason sitt Giresta-stipendium.

Klarinettisten Emil Jonason (f. 1983) utsågs 2009 till ”Rising Star” av den europeiska konserthusorganisationen ECHO, 2012 var han solist vid Nobelprisceremonin i Konserthuset och i augusti 2013 fick han lysande recensioner efter sin USA-debut på Cabrillo-festivalen i Santa Cruz.

För en ung musiker som satsar på en internationell solistkarriär är det viktigt att kunna sticka ut i mängden av begåvningar. En möjlighet är att få ett solostycke skrivet för sig. Men att få en symfoniorkester att lägga drygt hundratusen på ett beställningsverk och sedan lika mycket till i produktionskostnader är i det närmaste en utopi.

När det svenska dirigent-, solist- och tonsättarfenomenet Christian Lindberg ville komponera en klarinettkonsert för Emil Jonason trädde därför Anders Walls stiftelser in och beställde verket tillägnat sin stipendiat.

– Jag har följt Emils karriär och konstnärskap och är enormt imponerad, inte bara av hans virtuosa klarinettspel och musikalitet, utan kanske framförallt av hans begåvning, karisma och helt medfödda solistiska talang, säger Christian Lindberg. Samtidigt vill jag tillägga att det Anders Wall gjort här är att bryta en trend. Mig veterligen är han den första i Sverige att på detta sätt och i denna omfattning stödja ett av våra unga stjärnskott. Hatten av för Anders Wall säger jag!

Anders Walls Stiftelser har sedan starten 1981 delat ut drygt 45 Mkr till unga talanger inom bl.a. forskning, entreprenörskap och musik.
– Det unika med vår stiftelse är att vi fortsätter att hålla kontakten med och i möjligaste mån stötta våra stipendiater inom Wallumni, som stipendiatfamiljen kallas, säger Anders Wall. Att en musikens superstar som Christian Lindberg skriver en klarinettkonsert för vår briljante stipendiat Emil Jonason är en stor musikhändelse som det gläder mig att kunna medverka till. Jag ser med spänning fram emot uruppförandet.

Den 17 oktober uruppförs Herr Grönstedts underliga drömmar i Göteborgs konserthus. Christian Lindberg dirigerar själv Göteborgs Symfoniker med Emil Jonason som solist. Konserten omfattar de fantasieggande satserna ”Saturnus spegel”, ”Herr Grönstedt förbereder sig för vårbalen”, ”Lisa och den magiska kappan”, ”Grönstedt letar guld på en soptipp”, ”Den euforiska drömmens värld” samt ”Drömmen om Venus”.

Youtube: En klarinettkonsert blir till

För mer information, pressrelaterade frågor, högupplösta bilder eller intervjuförfrågningar vänligen kontakta:
Madeleine Carlsson, Skugge&co, 070-678 19 90, madeleine.carlsson@skuggeco.se eller
Cari Hildebrand, Anders Walls Stiftelser, 070-605 79 06, press@wall-foundation.org