Mingel, mode och musik med Shine

Skribenten och webbredaktören,  Pia K Töre-Wallin, samanfattade kvällen med Shine, den 23/9 så här:

"En regntung septemberkväll i Göteborg bjöd nätverket Shine in till härlig samvaro på Radisson Blu.

Från mingel, bubbel och tilltugg till fartfylld modevisning och förnämligt samtal med musik, kort ochgott en värmande och inspirerande lisa för själen.

Modevisningen inleddes av Elwira Kotowska från modeagenturen Kotowska Style, som visade kläder från tre polska designföretag som står för slow fashion, hållbar design i ekologiska material – NP Style, Goldenlizard och BezAle.

Därefter visade Karin Alfredsson från Gare De Robe, det Askim-baserade företaget som i år firar 20-årsjubileum, skräddade jackor och dräkter för alla åldrar. All produktion hos Gare De Robe sker i Sverige.

Ateljé Eliza Design visade hudnära skinn- och pälskläder i en mängd vackra färger. Kläderna sys i Åsa utanför Göteborg efter kundens mått och ger ett unikt intryck.

Modevisningen avslutades med plagg av Linda Carlén, skräddarmästaren som designar med hantverk och kvalitet som ledord. Med en blandning av rockigt och skört tror hon på stil inte trender.Kvällen avrundades med ett samtal om ABBA, design, kläder och musik tillsammans med Shines Anki Dumitrescu, ABBAs kläddesigner från början till gruppens upplösning, tillika zoolog, Owe Sandström och Johan Stengård, världsberömd saxofonist som spelat med både ABBA, Cher, Diana Ross och Michael Bolton för att nämna några.

Owe bjöd generöst på minnen, anekdoter och mycket humor. Vi fick höra om hur hans kläddesign hela tiden inspirerades av djur och natur tack vare hans bakgrund som zoolog. Att Agneta och Fridas dräkter med blå panter respektive gul burmakatt är världens mest kopierade kostymer och att kreativiteten och talangen under tiden med ABBA och musikerna var fantastisk och helt unik.Tillsammans med Johans vackra musik bjöd kvällen på både skratt, tårar, välmående och inspiration.

Till saxofontonerna av ”Thank you for the music” begav vi oss slutligen ut i en regnig Göteborgskväll med ett leende på läpparna.

Tack för ett väl genomfört event, Shine, och ett alldeles extra tack för den fantastiska musiken."

Tack själv, Pia K för din fina sammanfattning!

• fashion
  • musik