Sparris en delikatess som passar perfekt på påskbordet!

Sparris en delikatess som passar perfekt på påskbordet!

Våren, påsken och sparrissäsongen är runt hörnet. Initiativet Go Greener Feel Better, främjat av det grekiska företaget Novacert och delvis stött av Europeiska Unionen uppmanar till en ökad konsumtion av grönsaker som sparris för att främja en hälsosam livsstil och en mer balanserad kost. Genom att äta sparris i vår och påsk väljer man inte bara hälsosam kost utan också en smakfull och mångsidig grönsak som är en källa till många värdefulla näringsämnen.

Sparris står i framkant av den gröna vågen för en sundare livsstil:

• Rik på näringsämnen: Sparris är en kalorisnål grönsak som är rik på viktiga vitaminer och mineraler, inklusive folsyra samt vitaminerna A, C och K1.
  • Främjar sund matsmältning: Med sitt höga fiberinnehåll främjar sparris en hälsosam matsmältning och bidrar till en balanserad tarmfunktion.
  • Stödjer hjärthälsa: Sparris innehåller kalium, vilket kan hjälpa till att minska högt blodtryck och främja en sund hjärthälsa.

Sparris är inte bara rik på näringsämnen, den är också en mångsidig grönsak som enkelt kan integreras i kosten. Den kan tillagas på flera sätt, såsom kokning, grillning och ångkokning, och utgör ett utmärkt tillägg till en mångfald av rätter.

Sparrisrecept att laga i påsk

Sparrissallad med brynt smör och ägg:

4 port

Ingredienser:

• 500 g sparris
  • 2 skivor formbröd
  • 50 g smör
  • 2 kokta ägg
  • Flingsalt
  • Svartpeppar

Instruktioner:

1. Bryt av den nedre delen av sparrisen och skär bort kanterna på brödskivorna.
  2. Smula brödskivorna och stek dem krispiga i 1-2 msk smör.
  3. Koka sparrisen i saltat vatten i 2-5 minuter.
  4. Skala och hacka de kokta äggen.
  5. Bryn resten av smöret i en kastrull tills det blir gyllenbrunt.
  6. Lägg upp sparrisen på ett fat och strö över ägghacket.
  7. Ringla över det brynta smöret och toppa med brödsmulorna. Strö över flingsalt och svartpeppar efter smak.

Servera sparrissalladen som ett tillägg till påskbuffén eller som en förrätt nu under våren och påsken.