Julens drycker från Arcus 2013

Julens drycker från Arcus 2013

Årets julnyheter från Arcus bjuder på något verkligen utöver det vanliga. I år lanseras en "limited edition” av klassikern Linie Aquavit - Linie Aquavit Double Cask. Det är en helt ny och annorlunda Linie-aquavit som till en början är lagrad på samma vis som den traditionella Lysholms Linie Aquavit. Efter den traditionella lagringen flyttas sedan aquaviten över och lagras ytterligare sex månader på portvinsfat på Madeira.  Detta ger en rund och mild karaktär med inslag av vanilj och karamell som med fördel kan avnjutas som avec till julbordet. Vi har också en stark glöggtradition i Sverige och förtär hela fem miljoner liter per år ute i stugorna. På senare år hittar vi flera spännande varianter av den traditionella rödvinsglöggen. En exotisk kryddig glöggnyhet för i år är Herrgårdsglöggen – Vit Starkvinsglögg spetsad med Whisky. Också Aalborg Jule Akvavit bjuder på en efterlängtad lansering för alla samlare och en verkligt lyxig akvavit i firandet. Den kommer i sin 32a upplaga till jul i en vacker grön och röd design. Inspirationen till flaskans eleganta form kommer från akvaviten i sig själv och är döpt till "The Drop" där flaskans form tydligt  kan associeras med akvavitens klara droppar.

Lysholm Linie, artikelnummer 59, 195 kr, 500 ml

Lysholm Linie Aquavit är Nordens äldsta akvavitmärke och numera en klassiker också i Sverige. Lysholm Linie är en förstklassig, elegant sherrymognad akvavit som får sin komplexa karaktär genom  en resa i 500-liters ekfat över ekvatorn till Australien. Smaken är välbalanserad med inslag av ek, sherry, kummin och anis. Akvaviten har en "torr" karaktär och är god till mat som inte är alltför kraftig.

Linie Aquavit Double Cask, artikelnummer 84191, 299 kr, 700 ml

Den traditionella lagringsprocessen av Linie sker i 500 liters sherryfat under tolv månader i Oslo och fyra månader till sjöss över ekvatorn och tur och retur till Australien. Väl tillbaka i Oslo förflyttas den traditionella Lysholms Linie över till madeirafat för ytterligare lagring i sex månader. Resultatet blir en Double Cask. En distinkt akvavit med en subtil kryddkaraktär och framträdande toner av ek, vanilj, Karamell och torkad frukt. Akvaviten är fyllig och rund i stilen och kan med fördel avnjutas som avec.

Aalborg Jubilæums Akvavit – artikelnummer 17801, 254 kr, 700 ml

Akvaviten togs fram 1946 som en hyllning till Isidor Henius, den mest  betydelsefulla personen för utvecklingen av den danska akvavittraditionen. Han är även fadern till Aalborg Taffel som idag
är Danmarks mest sålda akvavit. Med sin arom av dill och koriander och milda kryddning blir Aalborg Jubilæums Akvavit är en mångsidig som passar såväl till julbordet som för bas i drinken.

Aalborg Jule Akvavit, artikelnummer 86645, 179 kr, 500 ml

Aalborg Jule Akvavit har tydliga inslag av kummin och i smaken finner man subtila toner av dill, fänkål, kanel och apelsin. Här är den perfekta följeslagaren till det stora svenska julbordet. Innehållet är destillerat som alltid efter Aalborgs gamla fina recept. Alkoholhalten är av tradition 47 %, precis som den var för 100 år sedan.

Herrgårdsglögg – Vit Starkvinsglögg spetsad med Whisky, artikelnummer  603602, 77 kr, 500 ml

Sedan 2005 har Arcus sålt Herrgårsglögg på den svenska marknaden. I år har Systembolaget valt att köpa in Herrgårdsglögg Starkvinsglögg smaksatt med Whisky. Framställd, efter ett gammalt traditionellt recept, av vitt vin som smaksätts med exotiska kryddor och apelsin, för att slutligen spetsas med Whisky.

Värt att veta om Norska akvaviter

Norska akvaviter skiljer sig ifrån akvavit från de övriga nordiska länderna eftersom
den genomgår en mognadslagring på gamla sherryfat. Fatlagringen ger norsk
akvavit en särställning på akvavitmarknaden. Alla Aquaviter måste ha en
alkoholhalt på minst 37,5 %.

Lagringen är en viktig del av tillverkningsprocessen för norsk akvavit. Den startar med import av 500-liters sherryfat i vilka det tidigare lagrats Oloroso sherry. Det är fatlagringen som ger akvaviten dess sherry- och vaniljsmak samt fin avrundning och finess.

Samtliga norska akvaviter är framställda enligt hemliga recept. Recepten anger vilka kryddor och örter som skall användas, vilka kryddestillat som ska ingå samt lagringstid och kombinationen av nya och äldre fat. I dag framställs traditionella akvaviter som Gammel Opland och Løiten i stort sett på samma sätt som för 100 år sedan då de anrika gamla destillerierna stod för framställning och försäljning.

Aquavitkuriosa:

// Aquavit, eller akvavit, är en skyddad benämning på sprit som i huvudsak smaksatts med kummin och/eller dill. Snaps som kryddats med annat benämns kryddat brännvin.

// Ordet "akvavit"  kommer ur latinets aqua vitae som betyder "livets vatten"

// Akvavit är en skandinavisk företeelse dricks som snaps.

//Nubbe är ett av många namn för att ta sig en snaps. Andra är: pilleknarkare, rackabajsare, drink,  hutt, borre, sup och jäkel.

Linie Aquavits historia:

Det är drygt tvåhundra år sedan som skeppet Trondhjems Prøve lämnade Norge för en seglats till
Indonesien. Skeppet var lastat med norska produkter som torkad fisk och ost men ombord fanns också några fat med aquavit som man tänkte sälja när man kommit fram. Det kryddade brännvinet var gjort av familjen Lysholm, som var aquavitproducenter i Norge. Väl framme upptäckte man att dryckesvanorna såg helt annorlunda ut i Indonesien så det enda man kunde göra var att ta med faten
hem till Norge igen. När de var tillbaka  smakade man på spriten och upptäckte att den var mycket rundare och godare än den som hade lagrats under samma tid i Norge. Under hela färden hade faten med aquavit stått uppe på däck och utsatts för skeppets gungningar och rullningar, hårda, kalla regn och stark sol och detta hade alltså gjort att smaken på aquaviten blivit rundare och mer
elegant än tidigare.

Allt sedan dess har m n använt sig av denna metod för att framställa Lysholms Linie Aquavit men idag
åker man en annan rutt. Sedan många år är det stora norska rederiet Wilhelm Wilhelmsen ansvarigt för mognadsresan och 1985 lade man om färden så numera färdas Lysholms Linie Aquavit både till USA, Australien och Japan. På baksidan av buketiketten på varje flaska kan man se vilket skepp som aquaviten fraktats på samt mellan vilka datum som resan varat. Och ja, det stämmer faktiskt!

För mer information,
varuprover eller bilder var vänlig kontakta:

Sara Hemmingsson, presskontakt Arcus Sweden

E: sara@skillscommunication.se

T: 073- 782 82 82

Regioner

Arcus Sweden AB är ett helägt dotterbolag till ArcusGruppen. Konsernchef är Otto Drakenberg. Bolaget startades 2002 och är ett av de ledande varumärkesföretagen på den svenska marknaden för alkoholhaltiga drycker. Arcus Sweden representerar dels Arcusgruppens egna varumärken så som Lysholm Linie, Braastad Congac, Aalborg och Gammel Dansk och har dels utvecklat samarbeten med några av de största och mest välkända sprit- och vinproducenterna i världen.
Arcus strategi är att genom lokal marknadskompentens och fokus stärka och vidareutveckla våra egna och våra partners varumärken och därmed säkerhetsställa långsiktig tillväxt på den svenska marknaden.

Vår vision är att både våra kunder och uppdragsgivare skall uppfatta oss som den mest attraktiva partnern. Detta genom att erbjuda en stark varumärkesportfölj med både etablerade och marknadsledande varumärken och nya och innovativa produkter med potential för framtidspotential. Allt för att erbjuda konsumenterna och våra kunder ett sortiment av hög kvalitet som är både attraktivt och levande.Mer information finns i ArcusGruppens årsredovisning 2013.