APM Terminals i Göteborg summerar årets första kvartal med en marknadsandel på 44 %.

APM Terminals i Göteborg växer fyra gånger så mycket som marknaden

De nyligen publicerade siffrorna från Sveriges Hamnar för första kvartalet 2020 visar tydliga trender. APM Terminals i Göteborg växer fyra gånger så mycket som marknaden. Genom kreativa och kundanpassade lösningar, summerar APM Terminals Gothenburg årets första kvartal med en marknadsandel på 44 %.

Trenden i kvartal ett 2020 följer utvecklingen för helåret 2019. Tydligt är att APM Terminals i Göteborg växer mer än marknaden och tar marknadsandelar. Volym flyttas från Östkusten och transporteras med klimatsmarta tåglösningar via Göteborg, istället för med feedertransporter runt Sveriges långa kust.

-Under de senaste två åren har vi regelbundet sett att flöden styrs om till Göteborg till följd av en hög servicenivå på terminalen, tillsammans med marknadens efterfrågan på stabila lösningar. Coronapandemin har påskyndat denna trend, säger Dennis Olesen, VD för APM Terminals Nordic.