Idag passerade Skaraslättens Transport AB för första gången Electric Truck Priority Lane med en av sina eldrivna lastbilar, som enligt chauffören kommer att passera ytterligare sju gånger under dagen.

Från och med idag får ellastbilar förtur hos APM Terminals Gothenburg via ”Electric Truck Priority Lane”

Idag 1 mars rullar den första eldrivna lastbilen igenom APM Terminals så kallade ”Electric Truck Priority Lane”, ett initiativ som gynnar klimatet och den gröna omställningen av lastbilstrafiken.

APM Terminals och partners i godsnavet Göteborg, strävar efter att tillsammans med våra kunder bidra till utvecklingen av grönare godstransporter. Nu har flera åkerier börjat elektrifiera sina lastbilsflottor, något som APM Terminals vill stötta genom att erbjuda eldrivna lastbilar förtur i gaten och prioriterad hantering inne på terminalområdet.

Skaraslättens Transport AB satte för bara några veckor sedan sina eldrivna lastbilar för containertransport i drift. Idag får de för första gången nyttja den nya prioriteringslösningen hos APM Terminals, en lösning som de tror kommer bidra till bland annat ytterligare koldioxidminskning.

”Vi på Skaraslättens Transport ser mycket positivt på APM Terminals nya initiativ. Att våra eldrivna lastbilar ges förtur i gaten, underlättar vår planering då vi inte behöver ta hänsyn till eventuella väntetider. Detta innebär också att vi kan optimera våra laddstopp och hinna köra fler fossilfria rundor till containerterminalen och därmed minska utsläppen ytterligare. Utvecklingen av hållbara lastbilstransporter behöver drivas tillsammans och det här initiativet är ett bra exempel på samverkan mot gemensamma mål”, säger Johan Söderström, Marknadschef på Skaraslättens Transport AB.

Brian Bitsch

Kommersiell chef Nordic (Göteborg, Aarhus, Kalundborg) 076-100 44 04