Ett nytt direkttåg mellan Gävle-Göteborg säkrar logistikflödena för Gävleregionens näringsliv.

Green Gothenburg Gateway löser en osäker situation på Sveriges östkust

I söndags anlände det första nya direkttåget mellan Gävle-Göteborg. Den nya pendeln är skräddarsydd för Maersk och deras kunder, som ett pålitligt alternativ till den traditionella feederlösningen på Sveriges östkust.

Pandemin har ändrat förutsättningarna för industrin, vilket har satt press på de svenska hamnarna. Situationen på Sveriges östkust har varit ansträngd, något som har inneburit en osäkerhet för Maersk och deras kunder i Gävleregionen.

”Det nya direkttåget mellan Gävle och Göteborg säkrar våra kunders flöden och innebär samtidigt en ökad kapacitet på östkusten. Att vi tillsammans med APM Terminals har kunnat erbjuda en kvalitativ lösning med så kort varsel, har varit mycket uppskattat av våra kunder”, säger Pierre-Eric Papoz, Sales Manager Scandinavia på Maersk.

Varje söndag anländer ett blocktåg med kapacitet för 88 containers från Gävle till APM Terminals i Göteborg. Satsningen är en del av Green Gothenburg Gateway, ett initiativ som innebär att en container kan nå Sveriges största hamn inom 24 timmar, oavsett var i landet den skickas från.

”Den nya pendeln är en robust och hållbar lösning i tider av osäkerhet. Att vi har kunnat etablera den här satsningen på rekordtid, har varit möjligt tack vare ett nära samarbete med Maersk, Vänerexpressen och FL Shipping”, säger Svante Altås, Sales Executive på APM Terminals Gothenburg.