220 mil på cykel för hjärnans bästa

Två av Sveriges mest kända triathleter, Jonas Colting och Pasi Salonen, cyklar från Helsingborg till Narvik för att missionera om motion och hälsa. På sex orter längs vägen föreläser de om betydelsen av kost och motion för hälsan och välbefinnandet. Föreläsningarna arrangeras i samarbete med Apotek Hjärtat. Triathleterna samlar även in pengar till Hjärnfonden genom att bjuda in allmänheten att cykla med en kortare eller längre sträcka. Turnén pågår under två veckor i maj.

Under den 220 mil långa cykelturnén från Helsingborg till Narvik ska triathlonprofilerna Jonas Colting och Pasi Salonen föreläsa om kost och motion kopplat till hjärnans sjukdomar.

Cykelturnén sponsras av företaget Meda OTC och föreläsningarna arrangeras i samarbete med Apotek Hjärtat på sex orter. I första hand bjuds medlemmar i Apotek Hjärtats kundklubb Klubb Hjärtat in till föreläsningarna.

– Vi vill öka medvetenheten om livsstilens betydelse för vår hjärnhälsa. Motion har visat sig bidra till att förebygga hjärnans sjukdomar och forskning visar också att kosten har betydelse för hur vi mår och fungerar när vi blir äldre, säger Karin Andrén, dietist på Apotek Hjärtat.

Häng med på en etapp
Alla som vill vara med och cykla en etapp tillsammans med Colting och Salonen är välkomna att anmäla sig. Intäkterna från deltagarna går oavkortat till Hjärnfonden.

Under perioden 14-27 maj kommer Meda att donera 50 kronor till Hjärnfondens forskning från varje såld förpackning av den nya B-vitaminprodukten TriBvit Plus som säljs på Apotek Hjärtat .

Turnén pågår mellan 14 och 27 maj.
Mer information och anmälan: www.leveminnet.se/cykla

Om triathleterna
Jonas Colting vann VM-brons 2001 i Ironman med 3,8 km simning, 180 km cykel och 42 km löpning. År 2004 och 2007 vann Jonas också Ultraman World Championships, en tävling under tre dagar med 10 km simning, 540 km cykel och 84 km löpning.

Pasi Salonen är före detta elitidrottsman som mitt i livet upptäckte att han på grund av övervikt inte längre kunde knyta sina skor. I dag är Pasi europamästare i långdistanstriathlon.

Etappschema
*) Föreläsning i samarbete med Apotek Hjärtat

14/5: Helsingborg-Halmstad*, 15 mil
15/5: Halmstad-Borås*, 15 mil
16/5: Borås-Skövde*, 11 mil
17/5: Skövde-Karlstad*, 16 mil
18/5: Karlstad, vila från cykel
19/5: Karlstad-Falun, 23 mil
20/5: Falun-Sveg, 21 mil
21/5: Sveg-Östersund*, 18 mil
22/5 Östersund, vila från cykel
23/5: Östersund-Vilhelmina, 23 mil
24/5: Vilhelmina-Arvidsjaur, 22 mil
25/5: Arvidsjaur-Jokkmokk, 15 mil
26/5: Jokkmokk-Kiruna, 21 mil
27/5: Kiruna-Narvik, 18 mil

För mer information kontakta: T f presschef Erika Burlin Hellman, 0727-15 94 80.

Om hjärnsjukdomar och Hjärnfonden
Mer än var tredje svensk drabbas någon gång i livet av en hjärnsjukdom – stroke, Alzheimers sjukdom, migrän, depression, beroende och anorexi är några vanliga exempel. Var 17:e minut får någon i Sverige en stroke (antingen hjärninfarkt eller hjärnblödning).
Cirka 150 000 människor i Sverige är drabbade av en minnessjukdom, demens.
Så många som var sjätte person över 70 år i Sverige lider av förstadiet till demens, vilket innebär problem med minnet, språket eller andra mentala funktioner.

Hjärnfonden arbetar för att finansiera livsviktig forskning om den friska hjärnan och alla de sjukdomar, skador och funktionsnedsättningar som orsakar stort lidande hos drabbade och deras familjer. www.hjarnfonden.se

• kundklubb

Apotek Hjärtat är Sveriges största fristående apotekskedja med cirka 270 apotek och över 2 000 anställda. Vår ambition är att ge varje kund bättre hälsa och välbefinnande genom personligt bemötande, bredare sortiment och utökade tjänster. Apotek Hjärtat har hittills öppnat cirka 70 nya apotek och kommer de närmaste åren att fortsätta öppna ytterligare ett fyrtiotal. Omsättningen är drygt 7 miljarder kronor.