Apotek Hjärtat satsar på viktminskning med Itrim

Apotek Hjärtat inleder ett samarbete med Itrim, Sveriges ledande kedja inom viktminskning. Tanken är att erbjuda personlig rådgivning och marknadens bästa program för hälsosam, effektiv och varaktig viktnedgång. På sex utvalda orter kan apotekskunderna möta hälsorådgivare från Itrim.

Apotek Hjärtat erbjuder nu Itrims viktminskningsprogram, inklusive gruppträffar, personlig rådgivning och motionsupplägg i samråd med hälsorådgivare från Itrim.

– Vi vet att många vill gå ned i vikt för att må bättre och förebygga ohälsa men också att det krävs både kunskap, motivation och stöd. Itrim har ett väl beprövat och vetenskapligt baserat program som vi är glada att kunna presentera för våra kunder, säger vice vd Bodil Eriksson, Apotek Hjärtat.

Samarbetet innebär också att Itrims sortiment av måltidsersättningar finns på Apotek Hjärtat, till exempel soppor, shakes, frukostgröt, mellanmål och varma maträtter.

Itrims viktminskningsprogram pågår under minst ett år. De första veckorna fokuseras på viktminskning. Därefter lägger man om sina mat- och motionsvanor med stöd av en personlig hälsorådgivare.

Att programmet fungerar visar en vetenskaplig studie av forskare från Karolinska Institutet och Uppsala Universitet: Itrims kunder hade i genomsnitt gått ner 10,8 kilo och fått ett minskat midjemått med 11,8 cm under de första 10 veckorna. Resultatet bestod även efter ett år. Itrims program vänder sig till män och kvinnor från 18 år.

Följande sex Apotek Hjärtat erbjuder Itrims viktminskningsprogram:
Apotek Hjärtat Nordstan Göteborg*
Apotek Hjärtat Solna Centrum (Hotellgatan1), Stockholm
Apotek Hjärtat Frölunda Torg, Göteborg
Apotek Hjärtat Drottninggatan Gävle
Apotek Hjärtat Knalleland Borås*
Apotek Hjärtat Limhamn

(* I Nordstan och Borås finns hälsorådgivare på plats från och med januari)

Bodil Eriksson, vice vd Marknad Kommunikation, Apotek Hjärtat, 0706-29 66 34

• viktminskning

Apotek Hjärtat är Sveriges största fristående apotekskedja med cirka 270 apotek och över 2 300 anställda. Vår ambition är att ge varje kund bättre hälsa och välbefinnande genom personligt bemötande, bredare sortiment och utökade tjänster. Apotek Hjärtat har hittills öppnat cirka 70 nya apotek och kommer de närmaste åren att fortsätta öppna ytterligare ett fyrtiotal. Omsättningen är drygt 7 miljarder kronor.