Lotta Säfström är årets ledarstipendiat 2015

Lotta Säfström är årets ledarstipendiat 2015

Lotta Säfström, VD/Direktor för Göteborgs kyrkliga stadsmission, är utsedd till Arbetsgivaralliansens ledarstipendiat 2015.

Styrelsens motivering lyder ”Lotta är en av de ledande personerna inom det svenska civilsamhället. Hon har under många år verkat bl.a. som diakon, som direktor för Stiftelsen Stora Sköndal och är nu direktor för Göteborgs kyrkliga stadsmission. Lotta är också ordförande för Famna samt styrelseledamot i Riksföreningen Sveriges stadsmissioner.

Som anställd chef likväl, som förtroendevald ordförande, förlitar sig Lotta, mitt bland arbetsplaner, budgetförslag och formaliteter, i hög grad på samtal och dialog i sitt ledarskap. Lotta har förmågan att ge ord åt tankarna i rummet och bli tydlig i sina beslut.

Man bör uppmärksamma Lottas kombination av stor kunskap, djupt engagemang, påtaglig närvaro och brinnande intresse för alla som deltar och berörs av verksamheterna”.

– Jag är glad och stolt. Inte bara över stipendiet utan även över att få vara ledare inom civilsamhället, säger Lotta Säfström.

Arbetsgivaralliansens stipendium delas varje år ut till en kvinna i ledande ställning. Hon ska vara en god förebild som ledare och verka för det svenska civilsamhället. Lotta mottog stipendiet i samband med Arbetsgivaralliansens seminarium ”Ledarskap i ideella organisationer kontra företag - vad kan vi lära av varandra?” i Almedalen den 29 juni 2015.

Torsten Friberg, ordförande i Arbetsgivaralliansen, telefon 0733-72 62 11.

Våra medlemmar finns inom: idrott, intresse- och biståndsorganisationer, trossamfund, vård, folkbildning, utbildning och forskning, upplevelseverksamhet samt kultur, tillsammans drygt 3 000 arbetsgivare.