Nytt avtal ger ishockeyspelarna i Elitserien utökat försäkringsskydd

Det nya avtalet är kopplat till det kollektivavtal som Arbetsgivaralliansen och Unionen tecknat för spelare i Elitserien i ishockey.Ett nytt avtal mellan Arbetsgivaralliansen och Folksam innebär att samtliga ishockeyklubbar i Elitserien tecknar pensions-, sjuk-, olycksfalls- och livförsäkring i Folksam.

Spelare som är kontrakterade av elitserieklubb har tjänstepension alternativt tjänstepensionsförsäkring utifrån sin anställning. Samtidigt får de också försäkringsförmåner inom sjuk- och olycksfallsområdet (inklusive tjänstegrupplivförsäkring) som i stora drag motsvarar skyddet för övriga grupper på arbetsmarknaden.

- Svenska hockeyspelare tjänar förhållandevis mycket pengar, men under kort tid, vilket gör att de utslaget på ett helt arbetsliv måste se över sitt framtida sparande. Med detta kollektivavtal tryggas spelarnas sparande och eventuella följder av skada även efter karriären, säger Hans-Göran Elo, förhandlingschef Arbetsgivaralliansen.

- Vi är glada över förtroendet vi fått som förvaltare och försäkringsgivare i elitseriespelarnas nya avtal, säger Lars-Inge Svensson, chef Folksam Idrott. Det förstärker vår ställning som idrottens försäkringsbolag.

Avtalet befäster också de svenska elitseriespelarnas position som den bäst försäkrade gruppen inom svensk idrott.

- Vi har haft som mål att våra medlemmar - hockeyspelarna - ska ha ett likartat försäkringsskydd som andra medlemmar i Unionen har i sina kollektivavtal. Avtalet säkerställer att försäkringar som i stort motsvarar arbetsmarknaden i övrigt inom vårt avtalsområde nu tecknas i Folksam, säger Stefan Klevenvall, ombudsman på Unionen.

Hans-Göran Elo, Arbetsgivaralliansen, telefon 08-54591212, 0733-66 20 39
Lars-Inge Svensson, chef Folksam Idrott, telefon 08-772 87 14, 0708-31 52 17