TEMA utskicket - " Växter & växtinredning"

TEMA - " Växter & växtinredning"

Fick du TEMA utskicket - " Växter & växtinredning" 10/6 från arbetsplatsenifokus.se? Om inte, då har du möjligheten här.

Vill du få månadens TEMA på automatik? Skaffa "Mina sidor"helt kostnadsfritt här

Månadens TEMA är alltid baserat på ett ämne som handlar om framtidens Arbetsplats, Arbetssätt och Arbetsliv! Från digitalisering, hybrida arbetsplatsen, ledarskap och vår hur vår hjärna fungerar till allt om den fysiska arbetsplatsen.

Månadens TEMAT -  " Växter & växtinredning"

Vad gör en växtinredare och vad innebär växtservice? Vad händer när objudna gäster hälsar på i form av skadedjur? Varför bidrar biofilisk design till ökat attraktionsvärde? När behövs konstgjorda växter?

Här hittar du inspiration och svar på dessa frågor.

Trevlig läsning!

Vinnande arbetsplats med växter!

Många framgångsrika företag har satsat stort på Biofilisk design. Vilka goda effekter kan det ge? Närvaron av naturelement i vår inomhusmiljö har visats genom forskning att det minskar stress, blodtrycksnivåer och hjärtfrekvenser, samtidigt som produktivitet, kreativitet och upplevt välbefinnande ökar. Här kan du läsa mer och dessutom får du exempel på vetenskapligt test som visade förbättrade testresultat hos elever.

Vad gör en växtinredare?

Ja, vad gör hen? Växtinredning tillför mjuka värden på arbetsplatsen och växtinredarens roll har därmed blivit alltmer viktig. Dagens sätt att arbeta med växtinredning har förändrats av flera olika anledningar, t ex medvetenheten om växternas betydelse, pandemin och trender. Ta del av vad en växtinredare gör och tips kring vad du behöver tänka på när du anlitar en växtinredare utöver hens referenser- Här!

Tips att tänka på när man skaffar växtservice?

Sedan var det det där med växtservice. Vad innebär det? Hur är det med rätt bevattning och näring? Vad behöver du säkerställa som beställare? Vad bör ingå i växtservice tjänsten? Skall hantering av ohyra ingå? Här kan du läsa om 9 saker som du bör tänka på när du beställer växtservice till kontoret.

Hantera växters skadedjur på kontoret?

Vad händer när objudna gäster hälsar på i form av skadedjur? Då och då händer det att det kommer skadedjur på växterna. Det gäller både i professionell miljö och hemma. Vilka reproducerar sig fort? Hur olika agera dessa skadedjur och vad behöver man göra? Här får du ta del av de fyra vanligaste skadedjuren.

Tips vid upphandling av växter och växtväggar!

Gröna växtväggar och andra typer av växter och träd är ju som sagt ett uppskattat inslag i både offentliga miljöer och på arbetsplatser. Men vad behöver vi ta hänsyn till vid upphandling av växtmiljö? När passar konstgjorda växter bättre? Ta del av tips!

Växter till utomhusmiljöer

Sommaren är ju här och vi söker oss alltmer utomhus. Ljuskänsliga ögon kisar i solljuset. Det är hög tid att fixa till företagets utemiljöer så att de blir de där avslappnande, gröna oaserna för återhämtning under arbetsdagen. Här blandar vi konkreta tips på uteväxter, med bilder och inspiration inför våren och sommaren 2022.

Nedan får Axplock av tidigare kunskapsinlägg.

Det finns mängder av spännande läsning kring växter, växtinredning, biofilisk design mm. på arbetsplatsenifokus.se. Nedan hittar du några tips på tidigare skrivna och publicerade kunskapsinlägg.

Biofili och växtinredning

Biofili- idéen om människans nedärvda kärlek till naturen. Varför trivs vi på gröna arbetsplatser? Hur kan växtinredning på arbetsplatser öka hälsa och välmående. Läs mer här!

Växtväggar och fågelsång

Att vara ute i naturen kan till exempel medföra stärkt kognitiv förmåga och förbättrad psykisk hälsa. Hur gör vi för att få samma effekter inomhus? Läs om fågelsångens påverkan på människan.

"First impression last"

Vad kan företag göra för att förvandla den intetsägande transportsträckan till hissen, göra den välkomnande och samtidigt signalera företagets värderingar, kultur och känsla.

Tänk innanför hela boxen

Hur är din relation till växter och växtinredning på jobbet? Här får du både inspiration och konkreta tips som tar din arbetsplats, från benjamin till biophilic.

Århundrades viktigaste designhänsyn

2020 betalade arbetsgivarna totalt 24,4 miljarder i sjuklönekostnader. Detta innebär en stor förlust för personalens hälsa och företagens ekonomi. Biophilic design med levande växter och naturmaterial som del av inredningen, minskar negativa effekter och utlöser positiv energi, kreativitet och glädje hos människor. Läs mer här!

Kom ihåg att du hittar mängder av fler kunskapsinlägg i kunskapsbanken om växter och växtinredning.

Slutligen...

Som vanligt hoppas vi att du har fått lite smarta tips, inspiration och en annan idé att testa på din arbetsplats! Tänk på att detta bara är ett litet urval av all kunskap och erfarenhet som finns att ta del av på arbetsplatsenifokus.se. Och det bästa? Varje inlägg är opartiskt, kostnadsfritt och skrivet av våra kompetenta kunskapsleverantörer och forskare.

Har du ett tips?

Vad vill du att vi skriver med om på arbetsplatsenifokus.se? Är det något ämne du saknar? Tveka inte på att tipsa oss! Klicka på knappen nedan och skicka dina förslag till oss - tack på förhand.