DigMa - Digitaliserat management

Veckans kunskapsprofil på arbetsplatsenifokus.se - Forskargruppen DigMa

Forskargruppen DigMa vid Mälardalens universitet skriver på arbetsplatsenifokus.se med ett stort engagemang och vilja till att sprida kunskap kring betydelsen av digital teknik, för hur arbete organiseras och leds.

Exempel på Kunskapsinlägg från DigMa:

📙 Ledarskap vid hybridarbete – hur?
📙 Förtroendebaserad arbetsplats?
📙 Vad betyder inkludering när vi har hybrida möten?
📙 Olika mötesepoker- men viktigast är ”varför har vi det här mötet?”
📙 Möten i det hybrida arbetslivet – ett verktyg för samarbete eller mer?

Fler hittar du här!

DigMa undersöker betydelsen av digital teknik för hur arbete organiseras och leds genom att förstå digitalisering i termer av organisationsutveckling. Detta snarare än att se digitalisering som en teknisk fråga. De vill dock inte sätta tekniken i bakgrunden, vilket ofta händer inom organisationsforskningen. Därför använder de sig av teoretiska perspektiv som möjliggör en ökad förståelse för hur teknik blir en allt viktigare del av de arbetspraktiker som finns och utvecklas i företag och andra organisationer. De intresserar oss även för hur rum och platser, och de objekt som används i det dagliga arbetet spelar roll i daglig organisering och i ledningsarbete.

DigMa står för digitaliserad management och är namnet på ett 6-årigt, internationellt forskningsprogram som finansieras av Forte. Sedan 2017 har de studerat olika aspekter av digitalisering genom olika slags studier. De har till exempel studerat virtuella möten, digitala nomader och coworking, liksom digitalisering och säkerhet. Läs mer här.

Som en effekt av DigMa-programmet har flera nya projekt med fokus på digitalisering och management satts igång. Två av projekten handlar exempelvis om möten i det postdigitala samhället, dvs ett samhälle där digital teknik blivit en naturlig del av det som görs. Ett av projekten finansieras av Riksbankens Jubileumsfond och handlar om möten och gemenskap. Läs mer här.

Ett annat projekt fokuserar på hybrida möten. Hur kan de genomföras på ett sätt där de blir både inkluderande och produktiva? I det här projektet samarbetar de med Hitachi Energy och Västerås stad för att skapa en metodik som kan användas för att planera och genomföra hyrbridmöten. Läs mer här.

I DigMa ingår professor Lucia Crevani, professor Anette Hallin, professor Chris Ivory, universitetslektor Eva Lindell, universitetslektor Caroline Ingvarsson, universitetslektor Inti Lammi, universitetslektor Carina Söderlund, doktor Anna Uhlin, doktorand Christoffer Andersson. Alla är verksamma vid Mälardalens universitet (Ivory även Anglia Ruskin universitet, Storbritannien; Hallin även vid Åbo Akademi, Finland). Christoph Haug, Göteborgs universitet, och Claudia Manca, Bologna universitet (Italien) ,är också involverade i projekten.

Här kommer ni till DigMas profil!