Milla Jonsson -  expert inom arbets- och arbetsmiljörätt samt grundare till Fack:app
Milla Jonsson - expert inom arbets- och arbetsmiljörätt samt grundare till Fack:app

Pressmeddelande: Milla Jonsson - Ny expert på arbetsplatsenifokus.se

Pressmeddelande: Milla Jonsson, är ny expert på arbetsplatsenifokus.se. Hon kommer bidra med sin kunskap och kompetens med fokus på arbets- och arbetsmiljörätt.

Vi frågar Milla - "Varför tycker du det är viktigt att vara med på arbetsplatsenifokus.se?"

"arbetsplatsenifokus.se är en god förebyggande plattform som främjar arbetsmiljöarbete och som bådar för hållbar framtid, fysiskt, psykiskt som socialt och jag känner att jag har mycket att bidra med inom mitt område" säger Milla Jonsson, expert inom arbets- och arbetsmiljörätt samt grundare till Fack: app.

Milla Jonsson är expert inom arbets- och arbetsmiljörätt. Till vardags arbetar hon som föreläsare och rådgivare för företag och organisationer. Att göra komplexa frågor enkla och även väcka nyfikenhet kring arbetsmiljöarbete har blivit en passion. Hon har arbetat både på Kinnevik som på ett SACO-förbund som central ombudsman vilket givit henne kunskaper och förståelse för vad arbetsgivare som arbetstagarrepresentanter behöver känna till. Sedan många år tillbaka driver hon egen verksamhet.

Förutom att hon föreläser och utbildar, driver hon ”Arbetsmiljöpodden” som behandlar aktuella frågor kopplade till arbetsmiljö. Hon är också grundare till Fack:app. En app som fungerar som en digital rådgivare inom arbets- och arbetsmiljörätt, som du har med dig direkt i fickan.

Milla berättar att för henne har arbetsmiljö alltid handlat om livet! Att veta att hon kan gå från sitt hem till jobbet och komma tillbaka, glad och hel! Hon menar att dagens arbetsliv ställer höga krav på oss som enskilda individer men även på chefer. Utöver detta påverkas vi av det som händer i vår omvärld. Hon lyfter att de senaste två åren har vi fått uppleva hur viktigt det är att förstå hur förändringar inverkar på oss, som på våra organisationer. Digitalisering, nya sätt att arbeta och driva verksamhet, ledarskap som nya arbetsmodeller. I centrum finns människan som ska hänga med och anpassa sig. Gränser suddas ut och arbete och fritid smälter ihop. Hon menar att därför behövs kunskap.

Arbetsmiljöarbete som ett strategiskt verktyg

Millas inställning är att arbetsmiljö och det systematiska arbetsmiljöarbetet är en del av det strategiska arbetet som ledningen är ansvarig för. Genom att inspirera och engagera chefer som medarbetare och ge dem förståelse för arbetsmiljöarbetet kan man skapa det största värdet och därmed även kunskap att arbeta med dessa frågor i det dagliga arbetet. Det har alltid varit viktigt för Milla att basera det som hon lär ut i lagar, föreskrifter som praxis. Att vara förankrad i evidensbaserad kunskap gör att samarbetet med Arbetsplatsen i fokus extra intressant.

”Min trygghet har alltid legat i att vara förankrad i lagrum, föreskrifter som de senaste rön inom arbetsmiljö som forskare delar med sig av”, avslutar Milla som är flitigt anlitad av både privata företag, myndigheter som organisationer inom alla sektorer.

Exempel på Millas referenser: TB-Group, Hanna Eriksson, Viredo AB, Helena Grufman, SRF Konsulterna, Zennie Sjölund

arbetsplatsenifokus.se välkomnar Milla Jonsson