Åre Business Forum - Nordens Davos - lockar höjdarna!

Åre Business Forum - Nordens Davos - lockar höjdarna!

Skapa affärer och nya kontakter är i fokus för årets toppmöte i Åre, där Sveriges entreprenörer och företagsledare träffar investerare, finansiärer, politiker och andra höjdare inom näringslivet och det offentliga. Många kombinerar sin vistelse i Åre med att testa de världsberömda skidbackarna. Skistar har varit en stark partner sedan starten för 7 år sedan: - Vi vill skapa ett större intresse för alpin skidåkning, och att det blir en ännu mer naturlig del av Åre Business Forum, säger Mats Årjes VD Skistar.

På tisdag drar Åre Business Forum, Nordens Davos, i gång på Copperhill Mountain Lodge.

Invigningstalar gör Närings- och innovationsminister Mikael Damberg på Sveriges Innovationsriksdag och avslutningstalet under Åre Kapitalmarknadsdagar ”Ett starkare Sverige” hålls av moderatledaren Anna Kinberg Batra, som deltager för femte året i rad.

I år har arrangörerna även lyckats locka den från statsbesöket i Kuba nyss hemkomna Julie Hanna, President Obamas ambassadör för Globalt Entreprenörskap. Julie kommer till Åre för att lyfta entreprenörskap, möjliggöra för affärer och inspirera till nya kontakter, men också för att prova på skidåkning i världsklass utför Åres attraktiva pister.

En annan näringslivsprofil, snart på väg till New York, USA, som Dagens industris korrespondent, är tidigare chefredaktören Peter Fellman: - Efter flera år på World Economic Forum i Davos ska det bli jätteroligt att få vara med på den svenska utmanaren. Dessutom kring ämnet företagsamhet som ligger oss på Di varmt om hjärtat.

Åre Business Forum lockar över 2 450 besök från hela Sverige, som tar sig till Åre med Audis VIP Shuttle, taxi, bil, buss eller tåg den c:a 1 timme korta sträckan från Åre/Östersunds flygplats för att under veckan diskutera, debattera och inte minst nätverka. Några helikoptrar brukar också höras runt den i april snöklädda Åre-skutan – för det är Sveriges mest aktuella näringslivsprofiler och beslutsfattare som trängs i byn, som inte består av mer än några gator.

Almis Pitch-tävling tillhör en av de mest populära evenemangen där några av Sveriges bästa start-ups tävlar om 100 000 kronor i första pris och publiken avgör den spännande finalen, genom en digital röstning på den bästa finalisten genom arrangörens egna app.

Åre DJ Battle är en nyhet för i år, festen alla snackar om och vill delta i, där några av de mest kända sport- och näringslivsprofilerna på plats tävlar om den åtråvärda bucklan.

- Så populära som vi varit de sista två veckorna, har vi sällan varit, där många vill vara med på festen och i något av de deltagande teamen, och det har kommit in massor av mejl, sms och samtal, säger Jens Edlund initiativtagare till Åre Kapitalmarknadsdagar.

I folkmun: ”Nordens Davos”

Plats: Åre i Sverige.

Datum: Den 5 - 8 april 2016.

Deltagare: Företagsledare, ledande politiker, beslutsfattare, entreprenörer, investerare, näringslivsföreträdare och andra opinionsbildare.

Antal: mer än 2 450 st besök under veckan

Årets aktuella teman: Digitalisering, Finansiering, Attraktionskraft, Internationalisering

Kostnad: c:a 2 500 - 6 000 kronor i deltagaravgift beroende på vilka aktiviteter och hur många dagar du närvarar. Resa och boende tillkommer.

Arrangörer: Åre Kapitalmarknadsdagar och Dagens industri