ALMIs vVD Anna Hallberg gästar Åre Kapitalmarknadsdagar 27-28 mars 2014!

ALMIs vVD Anna Hallberg gästar Åre Kapitalmarknadsdagar 27-28 mars 2014!

Vi är glada att för tredje året i rad välkomna ALMI till Åre Kapitalmarknadsdagar och i år kommer vVD Anna Hallberg, tillsammans med Marianne Poulsen från SRI International och inkubatorledarna Christian Berger på LEAD och Per Bengtsson på UIC, att prata om hur vi ska åtgärda att Sverige ligger i ”bakkant” vad gäller att stötta internationalisering av start-ups med hög potential. Våra grannländer har kommit mycket längre vad gäller att skapa ”landningsplatser” på globala hot-spots för dessa företag. Vad bör Sverige göra åt det?.

Vi välkomnar särskilt Marianne Poulsens internationella perspektiv utifrån sin roll som Head of European Office och Strategic Value Creation Partner på SRI (Stanford Research Institute) International. Hon har över 30 års internationell affärserfarenhet och arbetar passionerat med att föra över en del av Silicon Valley till norra Europa bl a genom att skapa och implementera innovativa partnerskapsprogram.

- Vi ser fram emot att även i år medverka på Åre Kapitalmarknadsdagar. Almi hjälper 100 företag om dagen med rådgivning, lån och riskkapital och över 24 000 företag på ett år. Alltmer möter vi företagens behov av att kunna växa på internationella marknader. I år kommer vi att fokusera på hur stödet för internationalisering av startups bör utformas för att skapa fler svenska vinnare på världsmarknaden. Marianne Poulsen från SRI International delar med sig av sina erfarenheter från bl a Silicon Valley, en miljö som rankas nr 1 på listan över världens Globala Hotspots för företag. Vi kommer att diskutera om dessa Hotspots är ett hot för Sverige eller ett måste för svenska startups och vilka möjligheter vi ser för Sveriges närvaro framåt. Per Bengtsson på inkubatorn UIC samt Christian Berger på inkubatorn LEAD kommer att berätta om sina erfarenheter av att coacha och aktivt arbeta med att lyfta startups ut på världsmarknaden, säger Anna Hallberg, vVD Almi Företagspartner AB.

ALMIs vision är att skapa möjligheter för alla bärkraftiga idéer och företag att utvecklas. Med rådgivning, lån, riskkapital och inkubation möter vi kunderna i företagandets alla faser - från idéer till framgångsrika företag. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser som befintliga företag i en expansionsfas.