Mats Årjes, VD Skistar, Sveriges skidpresident till Åre Kapitalmarknadsdagar 27-28 mars 2014!

Skistar, med VD Mats Årjes i spetsen, står värd för Åre Kapitalmarknadsdagar 27-28 mars 2014. Mats smälter in i de flesta sammanhang. I egenskap av ordförande i Svenska Skidförbundet samt ledamot i internationella dito, FIS, kan han ledigt konversera med kungen eller skidvärldens största stjärnor. Och som Skistars chef kan han besöka killarna i skidanläggningens pistmaskin och göra sig förstådd.

Han är duktig på att läsa av vad situationen kräver, har snabb analytisk förmåga och anpassar sig omedelbart, både i feedback och beslut. Årjes sitter också med i FIS Council, skidvärldens mäktigaste organ, och faktum är att Sveriges skidpresident fick flest röster av alla när FIS Council valdes på FIS-kongressen.

Nyligen hemkommen från OS i Sotji, där han delade ut medaljer och priser till några av de olympiska medaljörerna, så är det en fortsatt spännande tid som väntar fjällets konung. Snart stundar Vasaloppet som han både åkt och varit högtidstalare, och snart kommer omröstningen om Alpina VM i Åre 2019 som avgörs i juni 2014, samt i februari 2015 arrangeras VM i Falun, där världseliten inom längdskidor, backhoppning och nordisk kombination att finnas på plats i Falun. 21 medaljer ska delas ut under 12 dagar. Mats är mycket engagerad, och leder organisationskommitténs Advisory Board tillsammans med bl a H.K.H. Prins Daniel, Marcus Wallenberg och Per Elofsson.

Mats fick nyligen frågan om varför det är viktigt att engagera sig i och deltaga under Åre Kapitalmarknadsdagar:

“Great things are done when men and mountains meet.”

William Blake 1757 - 1827

" Despite this poem being more than 200 years old, and recognizing the dynamic collection of men and women leading business and society today, this line perfectly sums up my feelings for Capital Market Days in Åre. This will be my fifth year attending the forum. This is really the place for interacting with smart young innovators, entrepreneurs, investors, financiers, top academics, government leaders and senior executives.", Mats Årjes CEO Skistar.