Mediaproffs möts på Arena Göteborg

Belinda Olsson, programledare för SVT:s Opinion Live som direktsänds torsdagar från Göteborg, är 26 mars huvudperson (nr 84 sedan starten 2010) på affärsklubben Arena Göteborg. Då blir hon som omväxling intervjuad. Lennart Persson, tidigare Mr Aktuellt och nu Sveriges meste debattledare, håller i mikrofonen.

Belinda växte upp i en förort till Göteborg. Hon är journalist, författare (skrivit ett par romaner) och programledare för flera debattprogram i TV. Har studerat media ett år i USA.

Belinda var tillsammans med Lina Skugge redaktör för den feministiska antologin Fittstim. Våren 2006 kom hennes första roman Gravidchock! Reporter erkänner! 2007 följdes den upp med romanen Otrogen på öppen gata. Hennes böcker har översatts till andra nordiska språk. Romanerna även till tyska och franska. Belinda har jobbat på Expressen, varit krönikör på Aftonbladet och chefredaktör för nättidningen Sourze 2001-2006.

Inom television startade hon som programledare för Studio Belinda i TV8. Började 2009 jobba som redaktör på SVT:s Debatt. Tog samma år över som programledare efter Jan Josefsson, men lämnade uppdraget 2014. Efter en paus för reportageserien i SVT, Fittstim - min kamp, återkom hon som programledare för SVT Debatt som sedan bytte namn till Opinion Live.

Lennart Persson, från Skillingmark i Västra Värmland, är journalist samt program- och debattledare. TV-karriären började 1996 på SVT med Gomorron Sverige och sedan på TV4:s Nyhetsmorgon. 2001-2006 ledde han totalt 174 program av Debatt i SVT. 2008 blev Lennart nyhetsankare på Aktuellt i Sveriges Television. Arbetar numera även som moderator vid konferenser och event, bl a under politikerveckan i Almedalen. Lennart har varit både huvudperson och intervjuare på Arena Göteborg.

Arenakvällarna är på Stadsteatern vid Götaplatsen i Göteborg. Bokning via Arenalänken.