Landshövding Anders Danielsson premiärgäst på Nya Arena Göteborg

Anders Danielsson, ny landshövding i Västra Götaland, blir huvudperson när affärsklubben Arena Göteborg gör en nystart måndag 29 januari på Stadsteatern vid Götaplatsen.

Anders, född i skånska Arlöv, har en imponerande meritlista. Efter juridisk kandidatexamen utbildades han till polischef. Karriären startade som polisintendent på Säpo och fortsatte på Rikskriminalpolisen, sedan chef på Rikspolisstyrelsen och Länspolismästare i Skåne.

Därefter följde två Generaldirektörsuppdrag. 2007-2012 Säpo och 2012-2016 Migrationsverket. Sedan följde en kort period som Generalsekreterare för Röda Korset innan Anders i september 2017 tillträdde som landshövding. Länsstyrelsen i Göteborg är Sveriges största.

Helene Bergman kommer att intervjua landshövdingen. Hon är en mycket erfaren journalist. Har bl a jobbat på Sveriges Radio i 16 år som reporter, programledare, moderator, nyhetschef och producent. Helene hade nyligen en uppmärksammad debattartikel i Expressen. ´I Sverige lever de under islamistisk könsapartheid`.

Under åren 2010-2016 presenterade Arena Göteborg 82 aktuella toppnamn inom business, kultur, media och sport på scenen. Efter en paus 2017 nystartar man nu med landshövding Anders Danielsson som huvudperson nr 83.

Arena Göteborg är affärsklubben i centrum och en mötesplats och nätverk för göteborgare intresserade av affärer, kultur/nöje, media och sport. En av tankarna med klubben är att sammanföra ambitiösa och framåtsträvande ungdomar, morgondagens ledare och entreprenörer, med dagens erfarna och rutinerade. Föreningen arrangerar Arenakvällar på Göteborgs Stadsteater vid Götaplatsen. Varje gång intervjuas en aktuell profil.