Nyhet -

Flygande start för Hampus Dahlberg – två sålda verk efter tre veckor på Artportable

Hampus Dahlberg hade aldrig trott att han skulle hålla på med konst. Av en slump plockade han upp en pensel och började måla. Efter tre veckor på Artportable har han redan sålt två verk.

Hampus Dahlbergs bilder är uttrycksfulla och våldsamma. Tjocka lager med färg bildar abstrakta mönster på duken. Efter att ha varit medlem på Artportable i tre veckor har han sålt två tavlor och seglat upp på listan över trendande verk.

Struktur (50x50cm) - Hampus Dahlberg

Hampus började måla för två år sedan. Under den korta tiden har han utvecklats snabbt och sugit i sig så mycket kunskap han bara kan.

– Egentligen var det min flickvän som skulle börja måla så hon köpte hem akrylfärger. En kväll lämnade hon dem framme så jag testade att måla lite. Jag började smått på papper men sedan blev det mer och mer. Jag märkte hur jag fastnade för det och till slut kunde jag sitta i timmar och bara måla. Målningarna blev större och större och jag gick från akryl till oljefärg. Till slut tröttnade min flickvän på att det var färg överallt i lägenheten så för ett år sedan skaffade jag en ateljé.

Till en början målade Hampus landskap och figurativa målningar men så småningom började han känna att det inte var det han ville göra. När han såg en målning av Bengt Lindström föll allting på plats.

– Det var något med hans sätt att föra över färgen på canvasen, den tjocka texturen och hur färgen blev nästan som en skulptur på duken. Jag hade aldrig sett något liknande. Då insåg jag att det fanns andra sätt att måla på.

Sjö (80x80cm) - Hampus Dahlberg

Hampus började måla mer abstrakt och allt eftersom växte måleriet till att bli något mer än bara ett intresse.

– Jag har haft stunder i livet där ångesten varit väldigt påtaglig och måleriet har blivit ett sätt för mig att hantera svåra saker som händer. Vad som sedan kommer fram i målningen beror helt på var jag befinner mig i livet; det kan vara ångest, förtvivlan men också glädje. När jag får måla mår jag bra och det hoppas jag syns i mina verk. På så sätt blir det en kamp mellan mig och duken.

I Hampus ateljé råder vad han själv kallar ett planerat kaos.

– Jag skulle inte kunna måla på ett rent bord med uppställda färger utan allt ska helst vara överallt. Samtidigt vill jag ha kontroll över det jag målar. Det är lätt att tro att det är kaos på tavlan men jag har alltid en strukturerad bild av vad jag vill ha.

Vad vill du uppnå?

– Jag vill ge en bild av verkligheten. När jag säger verkligheten menar jag det jag känner, en koncentrerad del av verkligheten på duken. I stället för att måla något som ser ut som en näsa eller ett öga så vill jag få färgen att kännas som ett öga. Det är det jag strävar efter hela tiden, men aldrig uppnår.

Le (50x50cm) - Hampus Dahlberg

Under de tre veckor Hampus har varit medlem på Artportable har han sålt två av sina verk och seglat upp i toppen av trendande-listan.

Hur känns det att ha sålt två verk så snabbt?

– Det känns verkligen jättekul. Det blir ett kvitto på att någon annan gillar det man gör och det är det som får en att fortsätta. Kanske ser någon annan det man själv har sett när man har gått igenom den här processen och fört över färgen till duken.

Vad har du fått för reaktioner när du ställt ut din konst online?

– Många blev förvånade när de fick veta att jag målade. Några kompisar har kontaktat mig och undrat om det verkligen är jag som har gjort målningarna. Tidigare har jag bara hängt upp mina verk i lägenheten så att kunna ställa ut online är ett jättebra sätt för mig att nå ut på. Jag målar för min egen skull men om någon annan uppskattar vad jag gör är det väldigt kul. Det får mig att vilja utforska mer.

Bli medlem här!

Varför tror du att det har gått så bra?

– Jag hoppas att jag gör något som sticker ut och är annorlunda. Mitt mål är att folk ska kunna greppa tag om bilderna och känna någonting. Jag får ofta höra att det är härlig fart och rörelse i målningarna och det känns kul då jag ofta är väldigt intensiv med färgerna för att kunna få till en sådan effekt. Gillar jag en gul färg så slänger jag på en gul färg, inte bara en dutt utan hela tuben och klämmer ut på canvasen. Det finns inga gränser.

Vad kommer hända framöver?

– Det skulle vara jätteroligt att få ställa ut mina verk och kanske arbeta mer med konst i framtiden.

Se fler av Hampus Dahlbergs verk här!

Konstnären Hampus Dahlberg

• artportable