Artportable uppmärksammar internationella kvinnodagen

Den 8:e mars är det internationella kvinnodagen. Dagen har sitt ursprung i en politisk manifestation för jämställdhet och rösträtt för kvinnor och idag uppmärksammas den över hela världen. En dag som denna vill vi lyfta fram kvinnligt skapande och systerskap i konsten!

Caroline Roberts

Relation (28-35cm) - Caroline Roberts

"När jag målar söker jag en mening, en mening med bilden. Ibland skissar jag igenom bilden och är ganska klar över hur jag vill att resultatet ska bli. Ibland börjar jag arbeta runt färgerna tills bilden börjar prata med mig. Jag vill förbi det som ligger först i min tanketråd och komma vidare till motiven och känslorna som känns nya för mig."

Se fler av Caroline Roberts verk här!

Ebba Melber

Luxurious Bath - Ebba Melber

"In my opinion disgust and allure are intertwined, and I want to portray it in my art. I want to create a reflection of certain sides that we all possess. The dream-like and absurd sides. A playful, safe place with unpleasant elements of distaste. In other words, a horror-mixed delight. My art comes from everyday life with a touch of weekend in the details. Humor and drama are my greatest tools when I create. I've always had a wild imagination, that’s what brought me to painting in the first place - and I’m happy it did. I imagine my art hanging in your dining room for full effect - for the odd client."

Se fler av Ebba Melbers verk här!

Kirsi Hallberg

StrongerII - Kirsi Hallberg

"Kirsi Hallberg är en figurativ konstnär, bosatt och verksam en bit utanför Stockholm. Hennes konst karakteriseras av eleganta och detaljrika kvinnoporträtt, där hon låter realism kombineras med mer abstrakta element. Temat i Kirsis målningar innefattar ofta känsla och reflektion, vilket också är den röda tråden i hennes skapande. Färgerna skiftar från allt mellan färgsprakande blått, grönt och rött, till mjuka ljusgula, beiga och gråa toner. Allt för att komplettera det ofta färgstarka porträttet och skapa ytterligare dimensioner och djup i målningen."

Se fler av Kirsi Hallbergs verk här!

Lot Winther

Untitled - Lot Winter

"I work with one vision; bringing people together in spaces where the forces fall down and the natural curiosity and exchange flourish – I believe this is the kind of moments, short as well as long, that first lead to reflection, and then change. I make purpose through illustrations, drawings and paintings, whether it's my own inspired ideas or in shared inspiration with others."

Se fler av Lot Winthers verk här!

Anna Berger

Resesällskap - Anna Berger

"Efter min utbildning på Konstfack jobbade jag en del med barnteater som scenograf och kostymör. Just nu ritar jag mycket mönster. Jag inspireras av naturen och livet, allt som pågår runt omkring. Småsaker och stora saker, bortglömda saker och helt vardagliga saker. Böcker, texter och ord. Människors historia. Djurs historia."

Se fler av Anna Bergers verk här!

Solveig Christina Rosendal

The Torch Carrier (35x35cm) - Solveig Christina Rosendal

"Solveig Christina Rosendal is living on a small farm in Norway, named Rosendal, where she gets her inspiration to express herself through art and music. Her paintings often tell the same story as her lyrics and compositions, and together they are creating a symbiotic bridge between her gifts. She enjoys performing songs to her guests on their request during her exhibitions, and she also loves to bring selected paintings for her musical events."

Se fler av Solveig Christina Rosendals verk här!

Katarina Snogren

Moderskap (35x30cm) - Katarina Snogren

"I mitt måleri och skapande möter jag mig själv i en annan dimension och jag får möjlighet att se mig själv inifrån mig själv. Det som först framträder är strukturen, den vibrerande ytan som ger målningen dess hela karaktär. Jag experimenterar med power tex, betong, grus och stenar. Ju mer struktur desto större utmaning att få en helhet. Färgerna är ett spektrum av nyanser där de varma och kalla färgerna skapar det så viktiga ljuset. Formerna är abstrakta, mer eller mindre subtila och ibland mer tydliga. Här är den subjektiva tolkningen avgörande både för mig och betraktaren."

Se fler av Katarina Snogrens verk här!

Silvia Ilonia Klatt

The Waiting - Silvia Ilonia Klatt

"I'm an artist classically trained in Florence, living dreams in Norway and abroad. A traditional approach to art resulting in contemporary work with substance. I'm inspired by the great outdoors, people and their stories."

Se fler av Silvia Ilonia Klatts verk här!

Omslag: Esther Svensson och Caroline Roberts

Bli medlem på Artportable här!