Vår innovativa väg mot ett lönsammare lantbruk!

Vår innovativa väg mot ett lönsammare lantbruk!

I vårt projekt Odling 4.0 har vi både fått lära ut, men även lärt oss mycket om det svenska lantbruket. Vi har i projektet gått igenom flera steg för att hitta nya innovativa sätt att nå ut till folk, för att sprida kunskap och för att öka möjligheten till lönsammare lantbruk.

Odling 4.0 går ut på att samla in data från primärproduktionen om vad som händer i verksamheten, för att kunna identifiera de svaga delar i produktionen. På så sätt kan företagen utvärdera och göra förbättringar som i sin tur ökar effektiviteten och lönsamheten. Det som gör att vi sticker ut lite extra mot andra företag är att vi använder en enkel digital lösning med programvaror, som snabbt blir lönsam för lantbrukaren.

Vi har implementerat projektet hos 4 primärproducenter som har fått agera testpiloter. Målet är att våra producenter automatiskt ska samla information i varje skifte oavsett gröda. Vi har samlat in data, gjort bildanalyser och fotat med drönare och kameror hos våra testpiloter

Tillsammans med Berghs School of Communications tog vi fram Matcraft, ett program för yngre barn att bygga sin egna virtuella gård i. Vi ville på ett enkelt och roligt sätt lära den yngre generationen om hur viktigt det är med närproducerad mat, och tidigt väcker intresset för det svenska lantbruket. Vi ville också knyta Svenskodlad mat till föräldrarna via skolmaten.

Vi har fått med massor av olika uppdrag och spännande saker genom projektet, och vi hoppas kunna sprida Matcraft vidare till fler skolor då responsen var toppen, och intresset för jobbet stort.

Hoppas ni vill följa oss vidare i en utveckling mot ett lönsammare lantbruk!

Odling 4.0, ett projekt som är finansierat av Jordbruksverket-EIP.