Bygg din drömgård i Matcraft

Bygg din drömgård i Matcraft

Vi driver Odling 4.0, ett projekt som är finansierat av Jordbruksverket-EIP. I projektet är ett mål att hitta nya sätt att digitalisera och sprida information gällande närproducerad mat, och hur viktigt det är för att vi ska nå klimatmålen.

För att få hjälp i det tog vi kontakt med Berghs School of Communication, där vi tillsammans med studenter från skolan har brainstormat idéer som vi sedan har byggt vidare på. Vi insåg tidigt att vi behövde nå ut till den nya generationen, yngre barn, för att de i sin tur ska kunna sprida budskapet vidare till sina föräldrar. Vi vill knyta ihop behoven av digitalisering men även lära elever i ung ålder hur man bör tänka kring mat och utsläpp.

Det vi har gjort tillsammans med Berghs, är att vi har byggt en digital portal och gjort ett flertalet olika små filmer från en hönsgård i Nynäshamn. 7 klasser i åk 4-6 på Svandammsskolan har under ett flertalet lektioner fått gå in på Matcraft (som programmet heter) och varje vecka fått nya uppgifter som ska lösas.

Det roligaste sättet att lära sig om din mat och dess påverkan på miljön är att få delta själv.. Redo? En fantastisk värld av verkligt och virtuellt jordbruk väntar på dig! Uppgift: “Bygg ett fordon i er grupp. Det kan vara en bil, en lastbil eller något som ni designar själva. Men den måste kunna röra sig av sig själv och kunna förvara och bära med sig ägg – så många som det bara går.”

Eleverna har utifrån filmerna från gården bildat sig en uppfattning om hur en gård kan vara uppbyggd, samt hur långt avstånd det är från gården till skolan, som båda ligger i Nynäshamns kommun. I de olika filmerna visar vi vad som finns på gården, hur hönsen bor, hur korna bor, vart djuren får sin mat ifrån med mera.

När alla elever hade byggt klart sin gård och slutfört alla uppgifter hade vi en gemensam avslutningslunch med klass 6A på Svandammsskolan tillsammans med Berghs School of Communication, Nynäshamns kommun och självklart, vår bonde Jan Erik från Nynäshamn. Köket på skolan tillagade omelett från gården, och barnen var överlyckliga.

När vi var på plats i klassrummet fick eleverna i 6A visa oss vad de hade byggt, hur dem hade tänkt, hur äggen skulle transporteras, hur höns kom till och mycket mera. Det var otroligt roligt och inspirerande att se hur stort intresset för lokalproducerad mat var för alla elever, och hur stor förståelse de hade för hur man bör tänka kring ett miljöperspektiv. Det var allt från självkörande elbussar som skulle transportera äggen på nätterna, till självkörande tunnelbanevagnar.

Vi från Odling 4.0 tror att det är viktigt att lära ut kunskap kring miljöfrågor och lokalproducerad mat tidigt, men på ett kreativt och roligt sätt. Vi anser att det här var ett lyckat projekt som vi gärna ser mer utav i skolor runt om i landet!

Projektet Odling 4.0 pågår fram tom våren 2023, arbetar du på en skola som skulle vilja prova på Matcraft under lektionstid? Hör av er till oss så berättar vi mer!