Hamburgare och Hållbarhet: En Lärdom för Framtiden

Hamburgare och Hållbarhet: En Lärdom för Framtiden

I strävan att sprida kunskap om närproducerad mat och uppmuntra till hållbara matval har vi, i samarbete med Berghs School of Communication och Töjnaskolan i Sollentuna, genomfört ett unikt projekt. Genom vårt EIP-projekt, Odling 4.0, har vi inte bara utforskat nya sätt att kommunicera med omvärlden utan även engagerat elever för att främja medvetenheten om närodlat och säsongsmässiga inköp.

Under det senaste året har vi skapat filmer med den hyllade matkreatören och kokboksförfattaren Jimmy Guo, som inte bara delar med sig av sina recept på näringsrika och välgjorda hamburgare utan också belyser vikten av närodlat och väl genomtänkta matval. Dessa filmer har sedan delats med elever från årskurs 9 på Töjnaskolan genom vår plattform, Burger Battle, integrerade i deras hemkunskapslektioner.

Eleverna fick inte bara ta del av kockens kreativa process, utan även få möjlighet att själva experimentera i köket genom att skapa sina egna hamburgare. Detta ledde till en entusiastisk tävlan där två lag från Töjnaskolan deltog i vår "Burger Battle" tävling, organiserad på Berghs School of Communication. Utifrån kriterier som smak, hållbarhet och teamwork bedömdes bidragen, vilket resulterade i en givande och lärorik erfarenhet för alla inblandade.

Genom att engagera den yngre generationen i diskussionen kring hållbarhet och närodlat hoppas vi inte bara på att öka deras medvetenhet utan även att skapa förändring. Ungdomarna är vår framtid och deras insikt och engagemang kan vara nyckeln till en mer hållbar livsstil, inte bara för dem själva utan också för deras familjer och samhället i stort.

Vår övertygelse är att alla bör tänka mer hållbart när det kommer till mat och att genom att lära de unga att göra medvetna val kan vi alla bidra till att värna om vår miljö och framtiden för kommande generationer.

Vill du se mer om vårt Burger Battle? Kika på videon nedan.