Granada

Granada

Granada med sina pastellfärgade hus är en fröjd för ögat men också en stad med en äventyrlig och intressant historia. Med sin placering så blev den ett anlopp för piratattacker. Bland annat den kände piraten Henry Morgan som skövlade med drottningens och den engelska kronans välsignelse. En engelsk förrädare vid namn William Walker lever kvar som en illa omtyckt kändis i stadens historia eftersom han först gjorde sig till president och sedan brände ner staden. Dessutom har man en lika lång tradition av tjurrusning som Pamplona. Nu håller man på att putsa upp staden till sin forna glans och mer därtill. Idag är det en turistort i tilltagande.

Här får vi checka in på Patio del Malinche som är ett litet och alldeles, alldeles underbart litet hotell med tjugo rum två små innegårdar och en liten pool. På väggarna klättrar små geckoödlor och baren ligger strategiskt precis mitt i. En palm skuggar poolen i den inre innergården och exotiska blommor prunkar i den första. Stilen är spansk kolonialstil med tunga, mörka möbler och dörrar i mahogny och cederträ. Standarden här är en helt annan än Managua, Matagulpa och Esteli. Här satsar man på turister och allt känns väldigt exklusivt.

Vi gör en båtutflykt i Lake Nicaraguas skärgård (arkipelag) bland de öar som formats av klippblock från den närliggande vulkanen Mombacho. Hela 365 öar finns här, en del av dem med hus och brygga där bemedlade politiker och en och annan kaffebaron har sina semesterhus. Vegetationen känns som en blandning mellan djungel och skog med sina lianprydda träd, palmer och jättelika mahognyträd. Några av dem upp till 300 år gamla. Det finns också ett rikt djurliv med sköldpaddor, exotiska fåglar och apor. I sjön finns även tjurhajar och alligatorer, men de höll sig undan när vi var där. Som tur var kanske man ska tillägga...

Båtföraren styr in mot ett träd med lågt hängande grenar och några vita gurkliknande frukter. Han bryter loss en av dem från sin gren, håller den i handen och skruvar sedan loss det vita höljet. När han drar av det så faller en vacker sprötliknande blomma ut. Popon Goche som blomman kallas av indianerna, skulle kunna vara en symbol för det Granada som trollas fram ur ruinerna av det som William Walker lämnade efter sig och de gråa, förfallna byggnader som fått nytt liv under det senaste decenniet.

Resten av tiden i Granada ägnas åt museibesök, marknadsvimmel och en joggningrunda i kvävande hetta. I samband med den andra kvällens middag får vi bevittna medryckande gatuartisteri i form av fem breakdansare som utför akrobatiska danser uppblandat med youtube-plågan Gangnam style, och en dvärg med jättestort huvud som dansar runt en jättelik kvinnodocka. En traditionell företeelse enligt Jorge. Ja just det ja. Jag var till frisören också. Det kostade 15 kronor. Hemma kostar det mer än 40 gånger så mycket... Vi gav såklart lite dricks.