Kaffebären tvättas och fram kommer kaffebönan

Kaffebären tvättas och fram kommer kaffebönan

Wet Mill (direkt översatt ”våt kvarn” - finns inget bra ord på svenska) är platsen där kaffebärens fruktkött rensas bort, bönorna tvättas för att sedan jäsa 0,5 - 2 dygn i stora betongkar. Ingen lust att trilla ner, gäller att hålla tungan rätt i mun när man klättrar runt för att titta. Lastbilar anländer fullastade med dagens skörd och tippar ner alla kaffebär. Riktigt vackert med den röda färgen mot betongens gråa kontrast.

Utrustningen kan verka något primitiv men ser i princip liknande ut överallt i världen. Det är en bullrig miljö som skiljer sig markant från tystnaden uppe på kaffeodlingen. Bönorna passerar flera steg i tvättprocessen.

I min kollegas hand ser man det slutliga resultatet när kaffebären övergått till att bli kaffebönor. Helt rena, något fuktiga och ganska tunga, direkt från Wet Millen. Sista steget blir att åter packa bönorna i säckar och lasta upp på lastbil för att köras vidare till en Dry Mill.