Kaffehybrid

Kaffehybrid

Att få fram livskraftiga kaffeträd som ger god skörd och är motståndskraftiga mot insektsangrepp ligger i alla kaffeodlares intresse. På farmen La Cumplida har man inlett ett samarbete med Dry Mill Sebaco och odlat fram en hybrid som skall klara just detta. En kostsam och tidskrävande process, men ack så nödvändig och uppskattad. Hybriderna är sterila (tar ca 15 generationer innan det upphör) och måste alltså odlas fram för hand. Utan att bli allt för teknisk så uppfattade jag som lekman att man tar celler från ett hybridblad, lägger det i en lösningsvätska som gör det möjligt att få fram frön att odla fram plantor ifrån.

På sikt är tanken att merparten av alla kaffeträd skall ersättas av dessa hybrider, men det får ske i organisk takt. Självklart finns även ett vinstintresse i detta från både La Cumplida och Sebaco, och flertalet av plantorna säljs för ca 2 dollar styck. En hög kostnad i kaffevärlden där en ”egentillverkad” kaffeplanta kostar 0 kr. Bara att sticka ner kaffebönorna (OBS! ta bort fruktköttet innan) i en kruka med jord samt skapa rätt balans av värme, ljus och vatten. Och lite kärlek.