Mellanrostat eller mörkrostat kaffe? Lär dig skillnaden.

Mellanrostat eller mörkrostat kaffe? Lär dig skillnaden.

Många faktorer påverkar hur ditt kaffe smakar – alltifrån kaffeplantans växtförutsättningar till hur du doserar kaffemängden i din bryggare. Men det är i rostningen av den från början gröna kaffebönan som mycket av dryckens öde avgörs och det är här kaffet får sin karaktär. Rostningen tar bara 8-15 minuter beroende på om det är mellanrost, mörkrost eller extra mörkrost som i espresso.

Rostningen på Arvid Nordquist sker med en teknik där kaffebönorna roteras med en 500-gradig varmluftström i en stor skål. Bönor som ska gå i samma kaffeblandning rostas samtidigt. Värmen gör dem gradvis större (de sväller upp med 50–75 procent), lättare (de förlorar cirka 15 procent av sin vikt) och mörkare. När bönans cellväggar sprängs frigörs aromämnen, fetter och oljor. Eftersom fett fungerar som smakbärare är detta ett avgörande ögonblick. Beroende på rostningsgrad är rostningen över på åtta till femton minuter. Avslutningsvis duschas bönorna snabbt i kallt vatten för att de ska behålla sin arom. Direkt efter rostningen är bönan mjuk och måste vila. Beroende på vilken karaktär som eftersträvas behöver man vänta i 5–14 timmar innan malning. Ju finare malet kaffe, desto kortare tid behöver bönan vila.

Gröna bönor

Orostade kaffebönor har en grönaktig färg. De innehåller liknande syror, proteiner och koffein som rostade bönor, men saknar smak. Kaffebönan innehåller även flera nyttiga antioxidanter vars effekter ökar vid rostningen.

Mellanrost

När kaffet närmar sig 200 grader inträder en process som kallas pyrolysis. Det är här bönorna
börjar ge ifrån sig värme, expandera, bli bruna och det går att höra dem poppa. Mellanrost är
för många en bra rost till frukostkaffet, därefter kan du välja att gå mot mörkare rostning ju längre dagen lider.

Mörkrost

När bönorna mörkrostas bränns de syrliga egenskaperna bort. Istället får bönorna en mild bitter, knäckig karaktär. Egenskaper som man är ute efter i ett kaffe av typen franskrost.

Extra mörkrost

Vid mörkrost rostas bönorna så pass att de hinner poppa en andra gång. Stor varsamhet krävs så att inte bönorna bränns. Deras allt mörkare färg kan härledas till sockret som stegvis karamelliseras, en process som här nästan är komplett. Mörkrostat kaffe är gott tillsammans med mörk choklad, eftersom de lockar fram fina aromer ur varandra.