Tillgång till fri sjukvård

Tillgång till fri sjukvård

Vi åker vidare på den stora farmen, och strax passerar vi förbi sjukstugan. Eftersom La Cumplida är UTZ-certifierad är ett av flera kriterier, som ställs för att ha certifieringen, att alla som arbetar har tillgång till fri sjukvård. Efter sjukstugan kommer köket och matsalen som dagligen utspisar alla som arbetar på farmen. I dag, som de flesta andra dagar, vankas det nybakat bröd med en slags röra på bönor.  Riktigt gott, magen börjar kurra och gör sig påmind om att det nog är dags för lunch även för oss. Men som besökare får vi en något mer påkostad lunch bestående av kött, grönsaker och ris (som verkar serveras till allt, oavsett vad man äter).

Dagen börjar lida mot sitt slut. Nu skall allt plockat kaffe bäras till en av flera uppsamlingsstationer. Alla plockarnas förkläden bildar ett vackert lapptäcke av färger tillsammans med det mustigt gröna träden. Varje säck väger runt 60 kg och gammal som ung bär dem på sina axlar, helt otroligt. Det ser ju lätt ut, men kan garantera att det är hårt arbete. Varje säck hälls ut för att kontrolleras av en förman, vägas och därefter packas om till större säckar eller lastas löst på lastbilar för att sedan köras någon mil till den Wet Mill som ligger inom farmen.