Välj ett gott kaffe, med en godare eftersmak.

Vi svenskar fikar mer ekologiskt!

Att vi svenskar älskar att fika och gärna tar oss påtår är känt sedan gammalt. I genomsnitt dricker vi tusen koppar kaffe per person och år. Men kaffet ska enligt oss svenskar inte bara smaka gott, det ska även ha en god eftersmak. Allt fler intresserade sig nämligen för hur kaffet framställs och försäljningen av ekologiskt odlat kaffe fortsätter att öka.

När du köper ekologiskt kaffe kan du vara säker på att de odlats utan kemiska bekämpningsmedel. Kemiska bekämpningsmedel som inte bara påverkar den biologiska mångfalden utan även är riskfyllt för odlarna att hantera. Vid ekologiska odlingar är det även helt förbjudet att använda konstgödsel, som vid felkatig användning kan orsaka övergödning. Istället används naturgödsel som binds bättre i jorden, och innebär mindre risker för den biologiska balansen.

Som konsument kan det dock vara förvirrande med alla certifieringar som finns i butiken. Vill man säker på att kaffet man dricker är ekologisk odlat ska man leta efter EU-lövet eller KRAV-märkningen. Det gröna lövet är EU:s märkning för ekologisk produktion och visar att produkten är framställd enligt EU:s principer för ekologisk odling. KRAV är däremot en svensk certifiering som förutom krav på miljöhänsyn, även ställer krav på rättigheter för människorna som arbetar med produktionen. Det innebär att jordbrukaren och övriga som är verksamma i produktionen ska ges en skälig inkomst och en säker arbetsmiljö.

Efterfrågan på ekologiskt kaffe ökar och vi på Arvid Nordquist är glada att kunna presentera ett brett sortiment av ekologiskyt odlat kaffe. Eftersom alla Arvid Nordquists ekologiska produkter är certifierade enligt både EU-lövet och KRAV kan konsumenterna vara säker på att när de väljer ett kaffe som har producerats med hänsyn till både människa och miljö.