Nytt kaffe stöttar kvinnliga kaffeodlare

Nytt kaffe stöttar kvinnliga kaffeodlare

En viktig del i kampen mot fattigdom är att i högre grad involvera kvinnor i ekonomin och på arbetsmarknaden. Arvid Nordquists nya kaffe AMIGAS görs enbart av bönor från kaffeodlingar som drivs av kvinnor. Genom att långsiktigt stödja dessa kvinnliga odlare bidrar Arvid Nordquist till bättre levnadsförhållanden.

När kvinnor och flickor kan bidra på lika villkor som män och pojkar ökar ett samhälles välstånd, skriver FN i en av sina utvecklingsmål. För att stötta kvinnor i kaffeodlande länder lanserar Arvid Nordquist därför nya kaffet AMIGAS. Ett kaffe där bönorna enbart kommer från odlingar som drivs av kvinnor.

- När kvinnor står som ägare för dessa odlingar ökar deras möjlighet att få lån och utveckla sin verksamhet. Det ger i sin tur en ökad försörjningsmöjlighet och bättre tillgång på kvalitetskaffe säger Erica Bertilsson, Marknadschef på Arvid Nordquist.

- Genom utbildning i odlingsmetoder och den finansiella möjligheten att kunna köpa gödsel förbättras skördarna, vilket i sin tur ökar inkomstmöjligheterna än mer. Att förbättra kvinnors möjligheter är en del av FN:s hållbarhetsmål för 2030 vilket gör att det känns extra aktuellt.

AMIGAS är ekologiskt odlat och Fairtrade-certifierat. Det betyder att det är odlat utan bekämpningsmedel och konstgödsel. Det innebär även att odlingen sker under bra arbetsvillkor och arbetsmiljö. Dessutom kommer AMIGAS, i likhet med Arvid Nordquists hela kaffesortiment, vara rostat helt fossilfritt, vilket man är ensamma om i Sverige.

AMIGAS är en extra mörkrost som är gjord på de finaste Arabicabönorna. Det kommer finnas till försäljning både som malet och hela bönor. Kaffet som har en balanserad fyllighet med toner av citrus och choklad kommer att ingå i Arvid Nordquists Selection serie. Här finns sedan tidigare mellanrosten SOLID, mellanmörka ECO och mörkrostade REKO.

Precis som allt kaffe från Arvid Nordquist är AMIGAS 100 % klimatkompenserad.

AMIGAS finns i dagligvaruhandeln från vecka sju, där snittpriset för hela bönor är 50kr per förpackning och 45kr för det malda.

För mer information, kontakta: Erica Bertilsson, Marknadschef Arvid Nordquist erica.bertilsson@arvidnordquist.se tel. +46 (0)8 799 18 80, +46(0)708 761 880.

Arvid Nordquist – Stor smak. Ännu större eftersmak

Arvid Nordquist HAB är ett svenskt familjeföretag som sedan 1884 har tagit världens smaker till marknader i Norden, genom starka internationella varumärken och sitt eget lokalrostade kaffe. Smakupplevelsen har alltid varit central för Arvid Nordquist, både smaken och eftersmaken. Omsorgsfullt producerad och levererad mat och dryck smakar helt enkelt bättre. Därför erbjuder Arvid Nordquist, som enda kafferosteri i Norden, uteslutande 100% hållbart certifierat kaffe, allt för bästa smakupplevelse. Arvid Nordquist har som målsättning att minska miljöpåverkan i hela värdekedjan, för den påverkan som trots allt återstår i kaffets kedja klimatkompenserar företaget till 100 % genom trädplantering i kaffeodlande länder.

Läs mer på www.arvidnordquist.se