Beaujolais Royal - systembolagets klassiker tar skruv

Beaujolais Royal - systembolagets klassiker tar skruv

Beaujolais Royal är en av Systembolagets verkliga klassiker, den lanserades redan 1959, bara något år efter motbokens avskaffande. Det är också med god marginal det mest sålda vinet från Beaujolais, märket står själv för mer än 50% av volymerna här hemma.

Vinet kommer från det anrika familjeföretaget Dufouleur Frères i  Nuits-Saint-Georges i Bourgognes verkliga hjärta. Namnet Dufouleur betyder faktiskt vintrampare så man kan faktiskt säga att de är vad de heter. Men, trots den långa traditionen står tiden inte på något vis stilla här och efter ett drygt års tester tog man i somras steget fullt ut och
tappar nu all sin Beaujolais för den svenska marknaden med skruvkork.

Vinproducenten har tillsammans med Arvid Nordquist gjort långa testserier med skruvkork mot naturkork och funnit att skruvkorken bevarar vinets frukt och friskhet på ett betydligt bättre sätt än naturkorken  – redan efter en månad på flaska är skillnaden tydlig.
Eftersom just Beaujolais ska vara ungt, friskt och fruktigt är  skruvkork givetvis ett stort plus. Vinet i flaskan har också genomgått en successiv förändring under det senaste året, yngre, vitalare och med mera fokus på fräscha fruktaromer.

Beaujolais Royal serveras gärna svalt och passar perfekt till charkuterier, lättare kötträtter och stekt eller grillad fisk.

Beaujolais Royal
Land: Frankrike
Producent: Dufouleur Fréres
Druva: Gamay
Karaktär: Blåröd färg. Vinet har en blommig, bärig bouquet. Smaken är mjuk och bärig med fin friskhet. Kan med fördel serveras lite svalt.
Passar till: Passar till lättare rätter av fågel eller ljust kött, grillad fisk eller till det asiatiska köket. Vinet är uppfriskande och gott att bara njuta som det är, på sommarverandan eller före middagen.
Art.nr: 5408

Jörn Ek, Informationschef Arvid Nordquist HAB