Nya årgångar av Puychéric Syrah Rosé och Grande Recolte Rosé

Högtid för roséviner – sommarens årgångar är här!

Det har blivit dags för rosévinernas högsäsong och så även dags för de nya årgångarna att rulla ut i butik. Den klassiska och ursprungstypiska Grande Recolte Rosé samt det friska och bäriga Puychéric Syrah Rosé byter nu till årgång 2016. De nya årgångarna håller mycket hög kvalitet trots utmaningarna med vädret, året var otroligt varmt och torrt.

GRANDE RECOLTE ROSÉ 2016

Årgång 2016 präglades av torka – något som vinmakarna, i klimatförändringarnas spår, tyvärr nog måste vänja sig vid. När det råder vattenbrist är det de gamla vinstockarna med djupa rötter som är vinnarna, Berne har lyckligtvis en stor andel sådana. Men, det torra vädret ledde tillsammans med en rejäl och oväntad frostknäpp i slutet av april till att skörden blev mindre än normalt. Den kvantitetsminskning som vädret inte lyckade med tog vildsvinen hand om, ett tilltagande problem i Provence, de glupska djuren är dessutom selektiva och plockar bara mogna klasar! Kvaliteten var det dock inget fel på, bra fenolisk mognad, fina syranivåer och härlig fruktkoncentration.

Grand Recolte 2016 är en kraftfull rosé med lång eftersmak som är idealiskt som aperitif men passar även utmärkt till mat såsom grillad fisk med provensalska örter, mozzarella och tomat. Eller varför inte till en bouillabaisse eller en sallad Nicoise, klassiska kombinationer!

PUYCHÉRIC SYRAH ROSÉ 2016

I Languedoc resulterade det torra varma 2016 i lägre skördar än normalt. Kvaliteten blev däremot mycket hög och detta kan nog vara den bästa årgången hittills av Puychéric. Druvorna kommer uteslutande från Foncalieus egna vingårdar och till stor del från medlemmarna runt den lilla byn Puicheric strax utanför Carcassonne. Vilka vingårdar som ska producera rosé bestäms redan vid årsskiftet, de behandlas sedan på annat sätt än de Syrah-gårdar som skall ge rött vin. För rosé fokuserar man på friskhet vilket bland annat innebär ett något högre skördeutbyte och tidigare skörd. Vinet görs sedan med direkt pressning, druvorna har så intensiv färg att detta räcker för att ge den vackert ljusrosa nyansen.

Puychéric Syrah Rosé 2016 är i tidens anda ytterligare en aning ljusare än 2015 och är helt torrt, mycket bra fruktkoncentration och frisk syra, karaktären präglas av röda bär, garrigue och blodapelsin. Vinet går till rätter som grillad fisk eller fågel och till matigare sallader. Går även bra till kryddstark mat med asiatiska influenser. Eller servera väl kyld som aperitif.