Ikonvinet Chateau Musar byter årgång

Ikonvinet Chateau Musar byter årgång

Libanesiska Chateau Musar har odlat vin i Bekaadalen i över 90 år och har en av vinvärldens ikoner i sin portfölj med samma namn som vinhuset. Nu finns Chateau Musar 2014 ute på den svenska marknaden. Året var ett utmanande år med svår vattenbrist i Libanon men med erfarenhet och skicklighet producerade huset ännu en årgång som lever upp till Chateau Musars namn.

2014 är ett år som kommer att gå till historien som ett ovanligt år, det är nämligen ett år när de libanesiska bergen inte färgades vita av snö. Under oktober och november 2013 föll det under 18 mm regn, ovanligt lite för den perioden. Bristen på nederbörd höll i sig även på andra sidan av det nya året, snö och kyla lös med sin frånvaro. Februari och mars var de torraste månaderna och känslan var snarare att vintern var en förlängning av sommaren 2013 än något annat.

April, maj, juni och juli bjöd på optimala förhållanden för vinrankornas knoppning och blomning, det var bara en sak som saknades – vatten. I början av augusti började vattenbristens påverkan på rankorna bli synlig. För Cabernet sauvignon innebar det en drastisk ökning av sockerhalten i druvorna medan syran behöll sig stabil. 40% av skörden förlorades av caberbet sauvignon på grund av vattenbristen. Samtidigt arbetade man riktigt hårt för att bevara så mycket av skörden som möjligt när den startade. För första gången i historien hade Chateau Musar fyra skördeteam i vingården samtidigt. Carignan ar också påverkad av bristen på vatten men inte alls i samma utsträckning som cabernet sauvignon. Den bästa överlevaren var, som vanligt cinsault.

Trots utmaningarna med cabernet sauvignon kunde den slutliga blenden fördelas lika mellan de tre druvorna tack vare ett gediget och skickligt arbete i vinkällaren. Varje druva fermenterades var för sig, med sin naturliga jäst på betongtank. På grund av sin höga sockerhalt hade cabernet sauvignon en långsam start men fermenteringen kontrollerades och skedde på en lägre temperatur än vanligt för att säkerställa ett gott resultat. Carignan var även den relativt långsam men cinsault, som klarat sig bra fermenterade normalt med elegans och stil. Vinerna lagrades sedan 12 månader på franska ekfat innan den slutliga blenden i januari 2017. Buteljering skedde i juli och augusti samma år utan filtrering och har sedan dess legat i Chateau Musars vinkällare i väntan på lansering.

Chateau Musar 2014 är en klassisk blend trots årets utmaningar. Vinet har en djupröd färg, doften bjuder på aromer av söta körsbär, plommon och torkad frukt tillsammans med subtila toner av kryddor och tobak. Smaken är mjuk och rund med mycket smak och en fin fruktkoncentration med toner av mocka, mogen röd frukt tillsammans med silkeslena tanniner och ett kryddigt avslut. Som vanligt kan Chateau Musar avnjutas i ung ålder men kommer med lagringen att förbättras över tid.

Chateau Musar, nr 7463, 369 kr