Santa Helena Carménère PET

1 liters PET från Chile lanseras i det fasta sortimentet

Santa Helena tillhör en av Chiles största vinproducenter och har ett stort fokus på hållbarhet i hela kedjan av vinproduktionen, allt ifrån miljön till arbetarna. Nu lanseras Santa Helena Varietal Carménère på 1 L PET-flaska. Ett seriöst vin för en prisvärd peng.

Santa Helena Carménère är en blend av två druvor men domineras av Carménère precis som namnet antyder. Historien om druvan Carménère är ganska spännande, druvan var nämligen i Bordeaux innan vinlusen slog till under sena 1800-talet. När väl vingårdarna skulle återplanteras glömdes druvan till stor del bort och det finns nu endast några små odlingar kvar. Men i Chile har den med tiden fått en annan status och är i princip Chiles nationaldruva numera. Eftersom landet börjat importera sticklingar på vinrankor från Frankrike innan vinlusens framfart så följde druvan med över havet till Chile. Druvans import var egentligen mer av ett misstag då man trodde att majoriteten av druvorna var Merlot mend under mätningar på 90-talet framkom det att många odlingar faktiskt var just Carménère. Druvan ger viner med fylliga, fruktiga och något sträva röda viner. Smakmässigt är toner av svarta vinbär och plommon karaktäristiskt.

– Druvblenden för Santa Helena Carménère är 95 % Carménère och 5 % Syrah. Carménère står för fruktigheten och smakrikheten och Syrah bidrar här med en kryddig antydan och komplexitet till vinet. Trots sitt låga pris är detta ett seriöst och prisvärt vin, att det är en PET flaska och också certifierat ”sustainable” gör att det känns extra roligt att få lansera vinet, berättar Hanna Löfgren, produktchef på Arvid Nordquist.

I vinets doft och smak finns toner av mogen frukt som björnbär och svart vinbär tillsammans med en antydan av kryddighet. Vinet är runt, balanserat och har silkeslena tanniner. Passar till kryddig mat, gärna mexikanskt eller asiatiskt eller till fläsk, anka och ostar.

Santa Helena är en del av VSPT Wine Group som är en av Chiles största producenter och som har ett stort fokus på hållbarhet. Gruppen har ett 360 graders tänk när det gäller hållbarhet och man är certifierade enligt Wines of Chile Sustainability Code vilket inkluderar vingård, vinkällare och social hållbarhet.

2016 korades VSPT Wine Group, där Santa Helena ingår, till ”Green Company of the Year”. Priset delades ut av The Drinks Business och är till för att lyfta fram hållbara initiativ och lösningar inom alkoholindustrin. Enligt juryn stod VSPT Wine Group som en självklar vinnare tack vare vingruppens omfattande fokus på att minska vår miljöpåverkan genom initiativ som biogas och vattenkraftverk, energieffektivitet, biologisk mångfald, leverantörsprogram, ansvarig alkoholkonsumtion, vattenförbrukning m.m. Samma år fick vingruppen också pris inom kategorin ”Implementation of Renewable Energy” tack vare arbetet med förnyelsebar energi.

Santa Helena Carménère PET 1 L

Lansering i fast sortiment från 1 mars

Land: Chile

Pris: 79 kr + pant

Art.nr: 5059

Druvor: Carménère, syrah

Arvid Nordquist HAB är ett svenskt familjeföretag som sedan starten 1884 fokuserat på stora smakupplevelser och kvalitetsprodukter. För oss handlar kvalitet inte enbart om att koncentrera sig på dagens önskemål och behov, vi vill också ta ansvar för morgondagens. Vi erbjuder ett stort sortiment av vin och öl där endast de drycker som uppfyller Arvid Nordquists sensoriska krav tas in i sortimentet. Vår ambition är att alla drycker i vin& öl sortimentet ska vara producerade med minsta miljöpåverkan, utan avkall på kvalitet. I Arvid Nordquists sortiment finns dessutom livsmedel, vårt egenrostade kaffe och sedan 2016 även non food-produkter. Vi är idag 210 medarbetare i Norden som tillsammans arbetar för att kunna erbjuda de bästa smakupplevelserna och produkterna - samtidigt som vi gör vårt yttersta för att förbättra villkoren för människor och minimera miljö- och klimatpåverkan. Det är, enligt oss, riktig god kvalitet. Läs mer påwww.arvidnordquist.se.