Vardagslyxa med chilensk Merlot

Vardagslyxa med chilensk Merlot

Att lyxa till vardagen är det många som drömmer om men det prioriteras sällan. För att piffa till vardagen finns några knep att ta till, det ska vara enkelt, gott, inte ta för lång tid och helst inte allt för dyrt. Enligt Food and Friends matrapport 2014 kom spagetti och köttfärssås på första plats över de mest populära rätterna i Sverige, tätt följt av kyckling och korv stroganoff. Ett tydligt tecken på att maten ska vara enkel att laga men samtidigt god.

- Santa Helena Merlot passar perfekt till vardagslyxen då vinet är mycket fruktigt och mjukt med inslag av fat, blåbär, örter, lakrits, svarta vinbär och vanilj. I doften finns toner av solmogna mörka bär så som björnbär och skogsbär, samt en avslutande ton av choklad. Stilen på vinet gör att det passar perfekt som allroundvin som funkar till det mesta – kyckling, kött, pasta och vegetariskt. Med prislappen på 59 kr behöver heller inte vardagslyxen kosta skjortan, säger Kajsa Ekman, produktchef för Santa Helena.

Sedan tidigare finns Santa Helena Cabernet Sauvignon i Systembolagets ordinarie soritment och nu breddas alltså portföljen med en Merlot. Santa Helena Cabernet Sauvignon är ett mycket prisvärt vin som är en av toppsäljarna i sitt segment.

På Santa Helena är man övertygad om att kvaliteten på ett vin startar redan i vingården därför ger man all uppmärksamhet till hållbarheten i vinodlingen. Klimatet i Central Valley påverkas av de kalla vindar som sveper ner från Anderna och skapar en svalare temperatur under natten vilket ger ett paradis för druvor.

Sedan 1942 har man odlat vin på Santa Helena och idag är de en av de största producenterna med odlingar runt om i hela Colchaguas vilket även speglas i smakprofilen från producenten. Här finns allt från det bergsnära i öster till cool climate i Paredones i väster. På Santa Helena ligger ett stort fokus på export och de finns representerade på mer än 50 marknader. 1982 köptes Santa Helena upp och blev en del av Viña San Pedro Tarapacá-gruppen (VSPT), som är det näst största vinproducerande företaget i Chile. Ägarbytet resulterade även i ett större fokus på miljö och hållbarhet i allt de gör. Att Santa Helena erhållit uthållighetscertifieringen Wines of Chile Sustainability Code är därför ingen konstighet.

Santa Helena Varietal Merlot

Art.nr: 6313