Fuller's Vintage Ale 2021

25:e upplagan av Fuller’s Vintage Ale

Tänk dig att få brygga en öl med de bästa tänkbara råvarorna som finns att tillgå just för stunden. I 25 år har bryggmästare på Fuller’s fått göra precis det i skapandet av årets upplaga av Fuller’s Vintage Ale. Resultatet blev en maltig och nyanserad ale med viss sötma och inslag av fruktkaka, ljus sirap, torkade aprikoser, pomerans, nougat och choklad. Lansering sker 26 november.

För Fuller’s Vintage Ale 2021 kombineras Pale Ale- och Caragold-malt med DRC® (Double Roasted Crystal), för att ge en sötma av toffee och russin. För årets lansering har bryggeriet även valt ut yngre brittiska humlesorter i form av Endeavour som ger plommontoner, medan Olicana® och den ännu icke namngivna experimentella humlen CF182 lägger till tropiska- och apelsintoner. Allt kompletterat, som alltid, av den saftiga marmeladkaraktären hos den berömda Fuller's jästen. Och kanske funderar du över vad som sedan händer med årets recept? Det skrivs givetvis ner i The Book of Brewers där alla Fuller’s recept sparas.

De olika komponenterna gör att Fuller’s Vintage Ale 2021 har en maltig och nyanserad smak med viss sötma och inslag av fruktkaka, ljus sirap, torkade aprikoser, pomerans, nougat och choklad. Servera vid 10-12 grader till rätter av lamm- eller nötkött, till ostbrickan eller som sällskapsdryck. Ölen finns tillgänglig i Systembolagets tillfälliga sortiment från 26 november på nr 11136 och priset är 74,90 kr.

Fuller’s Vintage Ale skapas för att kunna drickas från första lanseringsdag men eftersom jästen inkluderas i flaskan kommer ölen att fortsätta att utvecklas långt efter bäst-före datumet, som för övrigt är på 10 år. Den fortsatta lagringen kommer att ge ölen en mer komplex karaktär och en smakprofil som förändras över tid.

Varje flaska är numrerad och representerar en del av den limiterade bryggning som detta är. Förr har det varit relativt enkelt att få tag på gamla årgångar av Vintage Ale men i takt med en större efterfrågan på världsmarknaden har de blivit allt svårare att få tag på.