50-årsjubileum för Bollinger RD, 1952-2002!

50-årsjubileum för Bollinger RD, 1952-2002!

1952 var första årgången för Bollinger R.D. och 2002 som nu lanseras markerar alltså cuvéens 50-årsjubileum.

Bollinger R.D. är Madame Lily Bollingers skapelse, hon såg hur väl husets viner utvecklades med lång lagring på jästen. Hon släppte redan 1963 ett sendegorgerat vin under namnet Bollinger Réserve 1947, men 1952 var den första årgången som bar det numera så välkända namnet Bollinger R.D. Champagnen lanserades 1967 och samma år släpptes också Bollinger R.D. 1953 och 1955, men det var först med den legendariska årgången 1959 som Bollinger R.D. nådde sin ikoniska status.

Bollinger R.D. med sin exklusiva kännarprägel blev också James Bonds favorit och är den champagne som figurerat i flest Bondfilmer. Sannolikheten för att R.D. 2002 skall synas i nästa film som har premiär 2015 är mycket stor.

Extra kul är det att 50-årsjubilaren också är det nya millenniets första stora R.D.-årgång! 2002 är en underbar årgång med samma nästan paradoxala kombination av mognad och fantastiska syranivåer som 1996. De flesta har säkert den fantastiska La Grande Année 2002 i färskt minne, som vanligt är Bollinger R.D. exakt samma cuvée men med ytterligare några år på jästen och med ännu lägre dosage – och den har faktiskt blivit ett nummer större. Ännu mer kraft som ligger och mullrar under den ännu mycket unga ytan och ännu mera elegans i muskelhanteringen. R.D. 2002 känns tydligt yngre än La Grande Année från samma årgång, vilket tydligt visar jästfällningens konserverande egenskaper. Vinet har givetvis mycket uttalad autolytisk karaktär med toast och brioche.

Blenden för 2002 innehåller litet mer Chardonnay än normalt, 40% vilket säkert är en starkt bidragande anledning till att det finns så mycket elegans bakom den sedvanliga Bollingerkraften. Allt basvin är fatjäst, den långa lagringen på jästen har skett under naturkork. Manuell degorgering och låg dosage på mellan 3 och 4 g/l kompletterar det hela. Lagringspotentialen är fantastisk och vinet har många år kvar till toppen.

Bollingers champagner är alltid lysande matviner och detta gäller i särskilt hög grad Bollinger R.D. som med sin mognad och kraft gärna möter rätter som man kanske inte normalt förknippar med champagne, anka och viltfågel är klassiska ledsagare, gärna med både tryffel och mera prosaiska svampar.

Art.nr: 90456

Pris: 1750 kr

Lansering 1 april

Jörn Ek, Informationschef Arvid Nordquist HAB,

jorn.ek@arvidnordquist.se, 070876183

Kajsa Ekman, Produktchef Bollinger Arvid Nordquist HAB,

kajsa.ekman@arivdnordquist.se, 0708761953

Bollinger, grundat 1829, är ett legendariskt och anrikt champagnehus i elitklass. En egen magnifik stil med stor andel pinot noir, första jäsningen på gamla ekfat och ovanligt lång flasklagring – detta ger den klassiska bollingerkaraktären. Bollingers världsberömmelse beror mycket på Madame Lily Bollinger. Vid 42 års ålder ärvde hon ett av distriktets förnämsta champagnehus av sin make. Lily lade ner hela sitt hjärta på att förvalta makens arv och när hon lämnade över styret 1971 var Bollinger ett blomstrande företag. Tack vare hennes järnvilja och professionalism har företaget både utökat sin areal och sina marknadsandelar.