Domaine de la Prade - en av tre alkoholfria viner signerade Richard Juhlin

Äntligen ett helt alkoholfritt rött vin som dessutom är ekologiskt!

Allt fler svenskar efterfrågar alkoholfria viner men för den som också efterfrågat ekologiskt har utbudet varit obefintligt när det kommer till de röda alternativen. Från 1 mars finns Domaine de la Prade på Systembolaget, ett helt alkoholfritt och ekologiskt vin signerat Richard Juhlin. Tack vare en fyllig kropp passar vinet även mycket bra genom hela middagen, det är dessutom helt veganvänligt.

Som ett led i sitt arbete med alkoholfria viner har MRG Wines tagit fram ett nytt rött vin med 0 % i alkohol som dessutom är ekologiskt. Druvorna kommer från Languedoc i södra Frankrike och precis som tidigare viner är detta signerat Richard Juhlin och har avalkoholiserats på ett sätt som gör att vinet bibehåller aromer och fyllighet. Domaine de la Prade är ett ungdomligt och fruktigt vin med inslag av plommon, blåbär, örter och smörkola.

– Det känns bra att få utöka det alkoholfria segmentet på Systembolaget med ett ekologiskt rött vin. När det gäller mat och dryck i kombination behöver du inte längre välja om vinet ska vara alkoholfritt eller ekologiskt. Den medvetne konsumenten kan nu få ett vin av hög kvalitet och med en god eftersmak, säger Miriam Yous från Arvid Nordquist.

Det här är ett vin som går bra att dricka som aperitif men tack vare sin fina struktur passar det även utmärkt till mat. Servera till lite kraftigare kötträtter av nötkött eller en mustig gryta som till lite lättare rätter av kalv eller fågel. Vinet är också helt veganvänligt och kan därför med fördel serveras till vegetariska eller veganska rätter. Den bästa serveringstemperaturen ligger runt 15-18 grader.

Ett avalkoholiserat vin

Vinet avalkoholiserades med metoden omvänd osmos. Omvänd osmos går till så att vinet passerar genom ett filter, under ett tryck på 20 bar. Effekten blir att vinet separeras i en vatten- och alkoholblandning samt ett koncentrat av smak, tannin, färg-pigment, mineraler m.m. Vatten- och alkoholblandningen destilleras i en kolonnpanna för att

separera alkoholen från vattnet. Alkoholångorna stiger till toppen av kolonpannan, där de kondenseras till nästan ren alkohol, och det dealkoholiserade vattnet leds nedåt, kyls och blandas med vinet. Denna process sker om och om igen och är skriva ett varsamt sätt att avlägsna alkoholhalten och samtidigt bevara dryckens alla aromer.

Domaine de la Prade

Lansering 1 mars

Art.nr: 19000

Druvor: Merlot och Shiraz

Alkoholhalt: 0 %

Arvid Nordquist HAB är ett svenskt familjeföretag som sedan starten 1884 fokuserat på stora smakupplevelser och kvalitetsprodukter. För oss handlar kvalitet inte enbart om att koncentrera sig på dagens önskemål och behov, vi vill också ta ansvar för morgondagens. Vi erbjuder ett stort sortiment av vin och öl där endast de drycker som uppfyller Arvid Nordquists sensoriska krav tas in i sortimentet. Vår ambition är att alla drycker i vin& öl sortimentet ska vara producerade med minsta miljöpåverkan, utan avkall på kvalitet. I Arvid Nordquists sortiment finns dessutom livsmedel, vårt egenrostade kaffe och sedan 2016 även non food-produkter. Vi är idag 210 medarbetare i Norden som tillsammans arbetar för att kunna erbjuda de bästa smakupplevelserna och produkterna - samtidigt som vi gör vårt yttersta för att förbättra villkoren för människor och minimera miljö- och klimatpåverkan. Det är, enligt oss, riktig god kvalitet. Läs mer påwww.arvidnordquist.se.