Bollinger Special Cuvée firar 100 år med en specialutgåva

I år är det exakt 100 år sedan Bollinger Special Cuvée såg dagens ljus. Detta firar champagnehuset Bollinger med att lansera en speciallåda bestående av tre olika Bollinger Special Cuvée flaskor. Flaskorna är en replika av hur den såg ut 1911, 1961 samt den nuvarande utformningen. Av den unika lådan finns 100 stycken till svenska marknaden och säljs på Systembolaget via beställningssortimentet för 1395 kronor per låda.

Innehållet är det samma i alla flaskorna, dagens mogna och kraftfulla Special Cuvée. Karaktärerna kommer från stora andelar blåa druvor, lång lagring på jästen men framför allt en stor andel äldre årgångar. De gamla reservevinerna som lagras på magnumbuteljer i upp till 15 år tillsätts varje år vid blandningen av Special Cuvée. Denna unika och kostsamma framställning är Bollinger helt ensamma om.

Bollinger Special Cuvée Specialutgåva
Art.nr: 77505-09
Lanseringsdatum: 17/10
Passar till: Som present och serveras som den optimala aperitifen. Passar dessutom utmärkt till lagad mat, allt från skaldjur till fisk, fågel och charkuterier. Passar väldigt bra till ostar som Comté och Gruyère.

Om vinhuset: Bollinger, grundat 1829, är ett legendariskt och anrikt champagnehus i elitklass. En egen magnifik stil med stor andel pinot noir, första jäsningen på gamla ekfat och ovanligt lång flasklagring – detta ger den klassiska bollingerkaraktären. Bollingers världsberömmelse beror mycket på Madame Lily Bollinger. Vid 42 års ålder ärvde hon ett av distriktets förnämsta champagnehus av sin make. Lily lade ner hela sitt hjärta på att förvalta makens arv och när hon lämnade över styret 1971 var Bollinger ett blomstrande företag. Tack vare hennes järnvilja och professionalism har företaget både utökat sin areal och sina marknadsandelar.

Jörn Ek, Informationschef Arvid Nordquist HAB
jorn.ek@arvidnordquist.se