Vinosse by Richard Juhlin

Den alkoholfria trenden är här för att stanna!

Alkoholfritt vin fortsätter växa både på dagligvaruhandel och på Systembolaget, under 2016 ökade segmentet alkoholfritt vin ca 30 % * och alla trendrapporter tyder på liknande ökningar framåt. Richard Juhlin Blanc de Blanc är det mest sålda mousserande alkoholfria vinet på Systembolaget. För att nå en bredare målgrupp lanseras Vinosse by Richard Juhlin på svensk dagligvaruhandel!

Vinosse by Richard Juhlin är den senaste nyheten av alkoholfria viner på den svenska marknaden. För att nå en bredare målgrupp än endast de som handlar på Systembolaget lanseras därför Vinosse på lokala Ica-butiker under vecka 37. Tillsammans kan MRG Wines och Arvid Nordquist bredda sortimentet och konsumenternas utbud av alkoholfria viner, med riktigt god kvalitet! Alkoholfritt vin är en trend som är här för att stanna och segmentet växer både på dagligvaruhandel och på Systembolaget, under 2016 ökade segmentet alkoholfritt vin ca 30% *

Vinosse lanseras i två smaker, Sparkling Chardonnay och Sparkling Rosé. Likt vår Blanc de Blanc innehåller de självklart 0,0% alkohol och 100% smak- framtagna tillsammans med en av världens främste champagneexperter, Richard Juhlin. Avalkoliseringsprocessen sker varsamt med den patenterademetoden omvänd osmos, som är extra varsam och bevarar smaker.

Vinosse Sparkling Rosé är ett fruktigt alkoholfritt mousserande rosévin gjort på Tempranillodruvor. Vinet lagras i minst ett år och avalkoholiseras sedan med en patenterad metod som lämnar kvar vinets naturliga aromer och karaktär. Vinets friskhet och lätt fruktiga smak framhävs bäst när det är väl kylt. Ett självklart val vid festliga tillfällen och som en god drink till snittar och desserter.

Vinosse Sparkling Chardonnay är ett halvtorrt, alkoholfritt, mousserande vin gjort på Chardonnaydruvor från välrenommerade vingårdar. Vinet lagras minst ett år och avalkoholiseras med en patenterad metod som lämnar kvar vinets naturliga aromer och karaktär. Med en väl avvägd balans mellan syra och sötma är Vinosse Sparkling Chardonnay ett givet val vid festligare tillfällen och passar lika bra till förrätter som desserter.

Att förändra ett beteende kring alkoholkonsumtion

MRG Wines, som står bakom vinerna, tog sin början i att grundaren Moa Gürbüzer ville förändra synen på alkoholkonsumtion och förändra dryckeskulturen. Hon upptäckte ett tråkigt mönster där det var mer normalt att dricka alkohol än att avstå och önskar nu att frågan ”vill du ha ditt vin med eller utan alkohol?” kan normaliseras istället. För att förändra detta mönster insåg hon också att det behövde finnas ett riktigt bra alkoholfritt alternativ. För att bli bäst behöver man också jobba med de bästa och därför var Richard Juhlin en självklar partner i framtagandet av vinerna.

Vinosse Sparkling Chardonnay och Sparkling Rosé säljs på ICA och kostar ca 69 kr.

För mer information och bilder vänligen kontakta:

Rebecca Henling, Produktchef

Telefon: 08 – 799 19 41

rebecca.henling@arvidnordquist.se

* AC Nielsen Value % Chg PP W0817

Arvid Nordquist HAB är ett svenskt familjeföretag som sedan starten 1884 fokuserat på stora smakupplevelser och kvalitetsprodukter. För oss handlar kvalitet inte enbart om att koncentrera sig på dagens önskemål och behov, vi vill också ta ansvar för morgondagens. Vi erbjuder ett stort sortiment av vin och öl där endast de drycker som uppfyller Arvid Nordquists sensoriska krav tas in i sortimentet. Vår ambition är att alla drycker i vin& öl sortimentet ska vara producerade med minsta miljöpåverkan, utan avkall på kvalitet. I Arvid Nordquists sortiment finns dessutom livsmedel, vårt egenrostade kaffe och sedan 2016 även non food-produkter. Vi är idag 210 medarbetare i Norden som tillsammans arbetar för att kunna erbjuda de bästa smakupplevelserna och produkterna - samtidigt som vi gör vårt yttersta för att förbättra villkoren för människor och minimera miljö- och klimatpåverkan. Det är, enligt oss, riktig god kvalitet. Läs mer påwww.arvidnordquist.se.