Elegant prestigerosé i beställninssortimentet

Elegant prestigerosé i beställninssortimentet

Exquise Prestige Rosé är ett elegant vin med hög komplexitet från området Languedoc i södra Frankrike. Området är likt Provence men tack vare de två klimatzonerna i Languedoc finns en högre fruktkoncentration i vinerna än i de från Provence.

Vinet består av 100 % Grenache Noir och druvorna kommer vingårdar belägna mellan Carcassonne och Béziers i Languedoc baserade på en mosaik av olika jordmåner och två kompletterande klimatzoner: Ensérune med ett hett och torrt medelhavsklimat, samt Puichéric, som är mer tempererat med influenser från Medelhavet samt exponerat av den starka nordvästliga Tramontanevinden.

Exquise Prestige Rosé har en blek färg med laxrosa färgtoner. Vinet har en doft av röda bär och garriguekryddor. Smaken har en hög koncentration av generös frukt och örtiga toner med en uppfriskande syra och lång eftersmak.

Passar till rätter av fisk och skaldjur, exempelvis Skagen och gravad lax. Även till tapas, gazpacho, kryddstark- och asiatisk mat. Till desserter av röda bär eller som aperitif för sig själv.

Vinmakarens egna val

Isabelle Pangault är Foncalieus nya vinmakare och har arbetat på företaget i drygt ett år. Men hon väntade inte med att sätta sitt signum på vinerna. Isabelle var högst involverad i framtagningen av Exquise Prestige Rosé tillsammans med Arvid Nordquist och vinet bär tydligt hennes prägel. Och vinet är precis det vin som Isabelle själv hade skapat om hon fått välja själv.

- Som vinmakare får man sällan producera det vin man själv vill och har som vision. Ofta får man anpassa sig till vad marknaden efterfrågar. Därför är det extra roligt att få vara med i produktionen av Exquise Prestige Rosé, säger Isabelle Pangault, ny vinmakare på Foncalieu.

Potentialen för området Languedoc

Området Languedoc-Roussillon är med sina 230 000 ha den största och äldsta vinregionen i världen. Här har man odlat vin sedan 500 f.Kr. Området klassas som medelhavsklimat och har omkring 2000 soltimmar per år och genomsnittstemperaturen ligger på 15 grader. Man får frekventa vindar från Tramontane och havsbrisen vilket ger ett stabilt klimat. Nederbörden ligger årligen på 600-700 mm.

Både klimatet och miljön påminner mycket om Provence. Druvorna i Exquise kommer från två olika klimatzoner med olika jordmåner.

- Druvorna kommer från området Ensérune, väst om Béziers, som har ett hett och torrt medelhavsklimat, vilket ger vinet en karaktär av mogen frukt. Samt Puichéric, öst om Carcassonne, vilket är mer tempererat med influenser från Medelhavet och exponerat av den starka nordvästliga Tramontanevinden, vilket ger vinet en aromatisk fräschör, forsätter Isabelle.

För Exquise Prestige Rosé är skördeuttaget är på 60 hl/ha från 20-åriga gamla stockar. Canopy management tillämpas för optimal druvmognad. Direkt pressning i låg temperatur, därefter 5-7 dagars kontakt med jästfällningen för att extrahera aromrikedomen före jäsning i rostfria och temperaturkontrollerade ståltankar. Avslutningsvis 3 månaders lagring på jästfällningen.

Foncalieu – ett kooperativ med fokus på kvalitet

Foncalieu är Languedocs äldsta kooperativ och det finns 1200 vinodlare anslutna till kooperativet. Av den totala vinproduktionen är 28 % rosé samt att av all produktion som sker på Foncalieu exporteras 70 % till andra marknader fördelat på 37 länder, däribland Sverige. Tradition och kvalitet genomsyrar allt Foncalieu gör vilket också lett till att de utnämndes ”Cooperative of the year” 2012.

- På kooperativet jobbar vi mot gemensamma mål och det vi gör, det gör vi tillsammans. Det är ”All for one, one for all” som gäller, berättar Isabelle.

På Foncalieu är man dedikerade till produktionen av rosé. Tidigare har roséproduktion varit en andrahands produkt. För att uppnå hög kvalitet på vinerna är produktionen bakom Exquise noga uttänkt. Man bestämmer vilka plots som ska användas för rosé och därefter anpassas arbetet i vingården därefter alltifrån näring som behövs fram till organisation av skörden och förväntan på processen för vinframställningen.

Roséviner är här för att stanna

Roséviner är en trend som är här för att stanna. Sedan 2009 har roséförsäljningen ökat med 107 % i Sverige. 2009 bestod försäljningen på Systembolaget av 4 %, och till 2014 har försäljningen ökat till 7,5 %. Under 2014 såldes 15,4 miljoner liter rosévin på Systembolaget.

- Ökningen kan lätt härledas till att det finns ett nytt konsumtionsmönster för roséviner. Tidigare var rosé ett vin som främst konsumerades på sommaren men nu dricker konsumenten rosé året om, även om sommaren fortfarande är den mest populära tiden, säger Anette Wyrén, produktchef för Exquise Prestige Rosé. Det beror även på en kraftig ökning av roséförsäljning i bag-in-box.

Trots att ökningen av roséviner i sin helhet på Systembolaget har varit stor har ökningen av prestigerosé varit mer blygsam. Exquise Prestige Rosé vill ta plats i segmentet som en elegant rosé med hög kvalitet.

Exquise Prestige Rosé

Art.nr: 72942

Sortiment: Beställning

Producent: Foncalieu

Druvor: 100 % Grenache Noir

Passar till: rätter av fisk och skaldjur, exempelvis Skagen och gravad lax. Även till tapas, gazpacho, kryddstark- och asiatisk mat. Till desserter av röda bär eller som aperitif för sig själv.

Anette Wyren, Produktchef, anette.wyren@arvidnordquist.se, 08-799 18 00

Cecilia Wellenius, Marknadschef, cecilia.wllenius@arvidnordquist.se, 08-799 18 00

För varuprover, kontakta

Therese Carlsson, Marknadskoordinator, therese.carlsson@arvidnordquist.se

Arvid Nordquist HAB är ett svenskt familjeföretag som sedan 1884 har tagit världens smaker till Sverige, genom starka internationella varumärken och sitt eget lokalrostade kaffe. Arvid Nordquist erbjuder kaffe, livsmedel, vin och öl till detaljhandeln, restauranger och grossister.

Arvid Nordqvist erbjuder ett stort kvalitetssortiment av vin och öl där endast de drycker som uppfyller företagets smakkrav tas in i sortimentet. Smakupplevelsen har alltid varit central för Arvid Nordquist, både smaken och eftersmaken. Omsorgsfullt producerad och levererad dryck smakar helt enkelt bättre. Därför är Arvid Nordquists ambition att alla drycker i sortimentet ska vara producerade med minsta klimatpåverkan, utan avkall på kvalitet. Företaget har 170 medarbetare i samtliga nordiska länder och försäljningen 2014 uppgick till 1 850 MSEK. Läs mer på www.arvidnordquist.se.