Rättelse! - Fem gamla årgångar av Chateau Musar lanseras exklusivt på Systembolaget i april

Det finns ett stort intresse i Sverige för det kultklassade Chateau Musar. De exklusiva lanseringarna har varit få och efterfrågan stor på de fåtal flaskor som lanseras. Nu lanseras ytterligare exklusiva årgångar på den svenska marknaden. Den 20 och 21 april kan den som är snabb lägga vantarna på årgångarna 1975, 1978, 1979 på helflaska samt 1996 och 2007 på halvflaska.

Det är inte ofta det kommer exklusiva lanseringar för Chateau Musar till Sverige men när det gör det är antalet flaskor oftast litet och intresset för dem stort. För drygt ett år sedan lanserades 1999 och 1988 som exklusiva lanseringar. Den förstnämnda sålde slut på cirka 30 minuter, den andra på mindre än två minuter. Det gäller alltså att vara snabb vid lanseringarna om man vill hinna få tag på de eftertraktade dropparna.

Vårens släpp består av fem olika årgångar. 1975, 1978 och 1979 lanseras på helflaska och kommer endast att finnas som webbsläpp medan 1996 och 2007 lanseras på halvflaska på ett antal Systembolagsbutiker.

Men vad är det som gör Chateau Musar så unikt?

Gaston Hochar var bara 20 år gammal när han beslutade sig för att producera vin av internationell klass och 1930 grundades Château Musar i Bekaadalen. Inspirerad av sina resor till Bordeaux och med djup respekt för Libanons 6000-åriga vinhistoria inleddes arbetet med vinhuset som idag blivit känt världen över och inte så konstigt då vinerna har en helt personlig stil som inte liknar någon annans.

Redan från starten var familjen Hochars filosofi att varje årgång är speciell och att naturen ska ha sin gilla gång. Huset tillämpar låga skördeuttag och skörden sker alltid för hand. I källaren används endast naturlig jäst, ingen filtrering och ett absolut minimum av svaveldioxid. Vinerna är mycket lagringsdugliga och vissa årgångar tål över 50 år i källaren.

Chateau Musar 1975, Webblansering 20 april, 18 flaskor, Nr 90482-01, 3049 kr

Årgång 1975 är dominerad av Cinsault i sin blend, likt årgångarna 1967 och 1969. Färgen på vinet går mer åt terrakotta-röda toner, både doften och smaken visar på att detta är något extraordinärt. Vinet har lena men komplexa aromer av plommon i kombination med en viss kryddighet.

Chateau Musar 1978, Webblansering 20 april, 18 Flaskor, Nr 90528-01, 2539 kr

Årgång 1978 anses av många vara en av Chateau Musar verkliga klassiker. Det är ett vin i perfekt balans. Färgen är djupt röd och doften är angenäm med toner av torkade kryddor. Smaken är djup och fyllig med toner av cassis, kryddor och nötiga ektoner. Bestämd syra kompletteras med en fin tanninstruktur. Helt enkelt en fyllig och sammetslen årgång med ett långt behagligt avslut. Denna söta, fyllig årgång är sammetslen i munnen och har en lång, varm finish.

Chateau Musar 1979, Webblansering 20 april, 18 flaskor, Nr 90522-01, 2539 kr

Årgång 1979 av Chateau Musar har en del mognadstoner i färgen som är djupt röd. Det här är en fylligare och mer koncentrerad version av 1980, inledningsvis ganska tydlig tanninstruktur med fin och mjuk syra. Fyllig, rik och komplex beskriver årgång 1979, ett vin med djup och varmt avslut. Stilmässigt drar denna årgång av Chateau Musar mycket mot Bordeaux. Dekantera och låt vinet luftas minst ett par timmar före servering.

Chateau Musar 1996, Lansering 21 april, 1250 flaskor, Nr 90562-02, 359 kr

Skörden för årgång 1996 var relativt stor men vinet saknade den kraft och koncentration som annars är typisk för Chateau Musar. Produktionen av årgången begränsades därför och fokus lades på att skapa ett vin med finess, elegans och ett naturligt uttryck för årgången. Serge Hochar beskrev årgången som” Our prediction is that 1996 will be a marvelous year. Not a big concentrated vintage but one of finesse, extreme subtlety and refinement. The wines are beautifully harmonious with elegant long length”.

Chateau Musar 2007, Lansering 21 april, 570 flaskor, Nr 90544-02, 229 kr

Årgång 2007 har initialt en mjuk och rund smak med toner av björnbär, plommon, röda körsbär med kryddiga chokladtoner i bakgrunden. Vinet har en fin intensitet och struktur. Alkoholen är väl integrerad med eleganta men ungdomliga tanniner. Välbalanserad, fin syra och bra struktur beskriver vinet väl.

Arvid Nordquist HAB är ett svenskt familjeföretag som sedan starten 1884 fokuserat på stora smakupplevelser och kvalitetsprodukter. För oss handlar kvalitet inte enbart om att koncentrera sig på dagens önskemål och behov, vi vill också ta ansvar för morgondagens. Vi erbjuder ett stort sortiment av vin och öl där endast de drycker som uppfyller Arvid Nordquists sensoriska krav tas in i sortimentet. Vår ambition är att alla drycker i vin& öl sortimentet ska vara producerade med minsta miljöpåverkan, utan avkall på kvalitet. I Arvid Nordquists sortiment finns dessutom livsmedel, vårt egenrostade kaffe och sedan 2016 även non food-produkter. Vi är idag 210 medarbetare i Norden som tillsammans arbetar för att kunna erbjuda de bästa smakupplevelserna och produkterna - samtidigt som vi gör vårt yttersta för att förbättra villkoren för människor och minimera miljö- och klimatpåverkan. Det är, enligt oss, riktig god kvalitet. Läs mer påwww.arvidnordquist.se.