Ny årgång av Bollinger La Grande Année

Ny årgång av Bollinger La Grande Année

Nu kan vi stolt presentera den nya årgången utav Bollinger La Grande Année, nämligen 2002. Denna årgång har redan innan lansering jämförts med den berömda årgången Bollinger La Grande Année1996 och det bådar gått inför årgångsbytet som sker på Systembolaget nu i månaden.

Under månaden kommer Bollinger La Grande Année 2000 successivt att ersättas av superårgången 2002 – utan tvivel en mycket stor LGA som närmast kan jämföras med den legendariska 1996:an.

Årgångarna har samma intensiva koncentration och samma nästan paradoxala kombination av mycket hög fenolisk mognad och fantastiska syranivåer. I Bollinger La Grande Année ingår endast viner från de bästa lägena, 100% kommer från Grand Cru och Premier Cru gårdar.

En stor andel pinot noir, över 60%, ger vinet den kraftfulla stilen, men också ekfatsjäsningen och den långa lagringen på flaska under träkork ger Bollinger La Grande Année dess unika smak och främjar också att den kan sparas under lång tid, 15-20 år är inga problem.

Vinet har en gyllengul färg. Stor, komplex doft av exotisk frukt och mogna röda höstäpplen, rostat bröd och hasselnötter. Kraftfull med fin koncentration och toner av lime och äpplen samt en aptitretande krispig syra.

Kvalité och hantverk
Den första jäsningen skedde på små ekfat med olika crus, kvalitet och druvsort för sig. Detta ger Bollinger möjligheten att ha en väldigt strikt urvalsprocess. 82% kommer från Grand crus och 18% från Premier crus. Druvblandningen består av 63% Pinot Noir och 37% Chardonnay.

Endast gamla ekfat används (fem år eller äldre) för att garantera att inga tanniner eller ekdofter påverkar vinet. Denna metod ökar både den aromatiska komplexitetet och åldringskapaciteten för vinet. Den andra jäsningen sker på flaska och därefter lagras vinet på sin jästfällning under minst sex år, vilket är betydligt längre än minimikraven på tre år för en årgångschampagne. Under denna process har riktiga korkar använts i flaskorna, till skillnad mot bruket av “crown caps”. Detta för att få ett större skydd mot oxidation.

Efter dégorgeringen som sker för hand tillsätts den mycket knappa dosagen (den vedertagna tillsatsen av socker) på 7-9 gram/liter, vilket kanske ger den torraste och kraftigaste Champagnen på marknaden. Före försäljning får champagnen vila minst tre månader.

Bollinger La Grande Année 2002
Land: Frankrike, Champagne
Producent: Bollinger
Druvor: Pinot Noir & Chardonnay