Pinotage med Rooibosträ istället för svavel

Pinotage med Rooibosträ istället för svavel

Ett vin utan svavel, är det verkligen sant? Ja, från producenten KWV lanseras nu ett vin helt utan tillsatt svavel. Istället får vinet sina antioxidanter från att det lagrats på trä från den inhemska Rooibosbusken. Produktionen är det första av sitt slag och man har nyss lämnat försöksstadiet. Nu har en begränsad tillgänglig kvantitet producerats, varav 1000 flaskor går till den svenska marknaden.

Svavel har under lång tid använts som antioxidant i vin som annars lätt oxiderar och får stickiga ättiksliknande toner. Det är sedan länge känt att den Sydafrikanska busken Rooibos har stark antioxidativ effekt och te från buskens blad anses på grund av detta ha positiva hälsomässiga effekter.

- Själva veden i busken har samma effekt och KWV har efter en tids försöksverksamhet lyckats göra ett vin där lagring med Rooibosträ helt ersätter svaveltillsatsen, berättar Cecilia Wellenius, produktchef för KWV.

Earth’s Essence är inte något smaksatt vin även om Rooibos – precis som den ek man ofta lagrar vin med – tillför vinet en viss arom. Målet är istället att göra ett vin där man ersätter en kemisk tillsats med en helt naturlig produkt utan att äventyra vinets stabilitet. Det Rooibosträ som används är en restprodukt från den omfattande tetillverkningen, man använder busken för teproduktion till den är c:a 7 år gammal, sedan nyplanterar man.

- Rooibosveden behandlas på precis samma sätt som ek med noga kontrollerad torkning och rostning. Buskens storlek tillåter inte riktigt att man bygger fat av dess trä, istället mal man den torra veden till ett grovt pulver som vinet får ligga i kontakt med, fortsätter Cecilia.

Namnet Earth’s Essence syftar till det faktum att man i framställningen använder vad naturen ger istället för en kemisk produkt. Först ut på marknaden är Earth’s Essence Pinotage, vinet har druvans kraftfulla frukt, aromer av mörka körsbär och en alldeles speciell kryddighet från det ovanliga träslaget. Till Sverige, som är en viktig marknad för KWV, finns 1000 flaskor som lanseras i Systembolagets beställningssortiment.

Earth’s Essence Pinotage

Art.nr: 72307

Sortiment: Beställning

Jörn Ek, informationschef, jorn.ek@arvidnordquist.se, 0708-76 18 38

Cecilia Wellenius, produktchef, cecilia.wellenius@arvidnordquist.se, 08-799 18 00

För varuprov kontakta

Therese Carlsson, Marknadskoordinator, therese.carlsson@arvidnordquist.se, 08-799 18 00

Arvid Nordquist HAB är ett svenskt familjeföretag som sedan 1884 har tagit världens smaker till Sverige, genom starka internationella varumärken och sitt eget lokalrostade kaffe. Arvid Nordquist erbjuder kaffe, livsmedel, vin och öl till detaljhandeln, restauranger och grossister.

Arvid Nordqvist erbjuder ett stort kvalitetssortiment av vin och öl där endast de drycker som uppfyller företagets smakkrav tas in i sortimentet. Smakupplevelsen har alltid varit central för Arvid Nordquist, både smaken och eftersmaken. Omsorgsfullt producerad och levererad dryck smakar helt enkelt bättre. Därför är Arvid Nordquists ambition att alla drycker i sortimentet ska vara producerade med minsta klimatpåverkan, utan avkall på kvalitet. Företaget har 170 medarbetare i samtliga nordiska länder och försäljningen 2014 uppgick till 1 850 MSEK. Läs mer på www.arvidnordquist.se.