Bollinger La Grande Année 2007 finns nu på Systembolaget

Sverigepremiär för årgång 2007 av Bollinger La Grande Année!

En ny årgång av Bollingers tolkning av ett bra år har anlänt till Sverige. I skrivande stund finns Bollinger La Grande Année 2007 på flera Systembolag runt om i landet. Att valet föll på denna årgång var ett medvetet val för att vara husstilen trogen. Champagnen är klassisk i sin stil men något mer elegant än sin föregångare.

Det har blivit dags för en ny årgång av Bollinger La Grande Année och hos Bollinger föll valet på skörden från 2007. Men som allt annat hos Champagne Bollinger så var detta inte en slump utan ett mycket medvetet val.

– 2006 var en utmärkt årgång men den passar inte vår husstil. 2007 är stramare och väldigt väl strukturerade medan 2006 accentuerar fruktigheten. Våra viner som lagras länge behöver ryggraden hos 2007, berättar Bollingers chefsvinmakare Gilles Descotes.

Eftersom man är stilen trogen så är det heller inte första gången som Bollinger väljer att gå sin egen väg. För tio år sedan valde champagnehuset att gå med årgång 1997 istället för den betydligt mer populära 1998. Kort och gott så handlar allt om att konsekvent försvara husets unika, mogna och kraftfulla stil.

En annan orsak till att 2007 var ett år som lämpade sig bättre för Bollinger är den höga andelen Pinot Noir. För även om 2007 var ett sämre år för Chardonnay så klarade sig just Pinot Noir över förväntan. La Grande Année 2007 är gjord på 70 % Pinot Noir och 30 % Chardonnay vilket innebär några procent mer Pinot Noir än 2005.

Bollinger La Grande Année 2007 är, i jämförelse med 2005, en mer elegant tolkning av Bollingers unika stil. Den gyllengula färgen ger direkt en antydan om vinets mognad. I doften visar sig först en antydan av mandel men sedan övergår doften i toner som för tankarna till persika och mango tillsammans med torkad citrus och grapefrukt. Smaken är härligt aromatisk med inslag av honung, kanderad citron med ett fräscht och elegant avslut. Vinet kan drickas nu men kommer att utvecklas mycket med ytterligare lagring – jämfört med förra årgången 2005 så är 2007 mera klassisk och långsamt mognande.

– Here vi have a classic and perfectly balanced Bollinger with deep layers and beautiful crisp apple acidity. Gorgeous balance between the dark and the light as a perfect Yin and Yan marriage. Layers of dry cocoa, hazelnut fudge, dried apricots and juicy red apples dominates over a beautiful hint of forest aromas based on sous bois and mushrooms in the background. One of the three best champagnes of this vintage.” 95/100, säger Richard Juhlin, champagneexpert, efter att han provat årgången.

Bollinger, grundat 1829, är ett legendariskt och anrikt champagnehus i elitklass. En egen magnifik stil med stor andel pinot noir, första jäsningen på gamla ekfat och ovanligt lång flasklagring – detta ger den klassiska bollingerkaraktären. Bollingers världsberömmelse beror mycket på Madame Lily Bollinger. Vid 42 års ålder ärvde hon ett av distriktets förnämsta champagnehus av sin make. Lily lade ner hela sitt hjärta på att förvalta makens arv och när hon lämnade över styret 1971 var Bollinger ett blomstrande företag. Tack vare hennes järnvilja och professionalism har företaget både utökat sin areal och sina marknadsandelar.